چرا درهای مسجد رنگونی های آبادان همواره بسته است؟

به گزارش مجله جهانگیر، ایسنا/ بدنبال آخرین اخبار بدست آمده، این پرسش مطرح می شود که چرا درهای مسجد رنگونی های آبادان همواره بسته است؟

چرا درهای مسجد رنگونی های آبادان همواره بسته است؟

مسجد رنگونی های آبادان همواره بسته است، تورها و گردشگران مدام به در بسته می خورند، درحالیکه حداقل آدینه ها می توانند مسجد را باز نمایند.

اینها حرف های علی حیدری، فعال گردشگری از اهواز است. او هم مثل خیلی از راهنماها و گردشگران از اینکه مدام به در بسته مسجد رنگونی ها می خورند، معترض است.

حیدری می گوید: ما هر آدینه تور داریم، اما از آبان تا همین حالا در مسجد رنگونی ها بسته بوده است، درحالیکه انتظار داریم حداقل آدینه ها به روی گردشگران باز شود.

درهای مسجد رنگونی های آبادان از زمان شیوع ویروس کرونا یعنی از اواخر زمستان سال 1398 برای مدت طولانی بسته شد و با وجود آنکه تمام محوطه ها، موزه ها و اماکن تاریخی فعالیت خود را در آخرین روزهای تابستان 1400 از سر گرفته اند اما شرایط این مسجد هنوز تعیین نیست و حتی صد سالگی خود را پشت درهای بسته بدون زائر و نظاره گر به انتها برده است.

مسجد رنگونی ها با حدود یکصد سال قدمت، هم عمر با پالایشگاه نفت آبادان است و ساخت آن به دوره ای برمی شود که مهاجران هندی، پاکستانی و برمه ای برای کار پالایشگاه نفت راهی آبادان شده بودند. سنگ بنای مسجد در سال 1290 خورشیدی گذاشته شده و تکمیل آن حدود هشت سال طول کشید تا مسجدی با تزئینات و معماری های زیبا و متفاوت از مساجد ایران ساخته شود. در اصل معماران مسجد رنگونی ها هندی ها بوده اند که بنای مذهبی متفاوتی را در آبادان به یادگار گذاشته اند. براساس روایتی که گردآوری شد، مهاجران مسلمان آبادان مکانی را برای عبادات خود می خواستند که بعدها در زمینی متعلق به شرکت نفت ایران و انگلیس این مسجد را می سازند.

این مسجد در سال 1378 با توجه به ارزش تاریخی و معماری در لیست آثار ملی ایران ثبت می شود. گفته شد که در ساخت این مسجد از لوله های نفت و ریل آهن استفاده شده و برای همین ساختمان آن مقاوم بود، حتی در دوران جنگ که فقط کمی ترک برداشت و بر اثر برخورد خمپاره یک سوراخ 70 سانتیمتری در مرکز سقف آن ایجاد شده است. میراث فرهنگی یکبار قبلا مسجد را بازسازی کرد که دستکاری در تزئینات آن مایه اعتراض شده است. در سال 1399 هم طرحی برای بازسازی آن آماده شد که هنوز بعد از گذشت یک سال به اجرا و نتیجه نرسیده است.

طبق گفته مدیر میراث فرهنگی منطقه آزاد اروند که این مسجد در محدوده آن واقع شده، بیشترین مشکل رنگونی ها درحال حاضر رطوبت بسیار بالا، ترک و رانش است که اگر با همکاری اداره میراث فرهنگی استان خوزستان بازسازی شود، درهای مسجد رنگونی ها شبانه روز باز می شود.

منبع: همگردی
انتشار: 18 خرداد 1401 بروزرسانی: 18 خرداد 1401 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1820

به "چرا درهای مسجد رنگونی های آبادان همواره بسته است؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "چرا درهای مسجد رنگونی های آبادان همواره بسته است؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا درهای مسجد رنگونی های آبادان همواره بسته است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید