علائم سرطان تیروئید در زنان

به گزارش مجله جهانگیر، علائم بسیاری از سرطان تیروئید وجود داشته که می توانند موجب نگرانی در زنان شوند اما بیشتر اینها تنها نشانه هایی از رشد خوش خیم می باشند. بروز سرطان های بدخیم احتمال کمتری دارد، اما زنان در معرض خطر

علائم سرطان تیروئید در زنان

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع: راسخون

علائم بسیاری از سرطان تیروئید وجود داشته که می توانند موجب نگرانی در زنان شوند اما بیشتر اینها تنها نشانه هایی از رشد خوش خیم می باشند. بروز سرطان های بدخیم احتمال کمتری دارد، اما زنان در معرض خطر بیشتری از ابتلاء به سرطان تیروئید قرار دارند.

با اطلاع از علائم مختلف سرطان تیروئید، به ویژه در زنان، فرد می تواند نسبت به خطرات این بیماری آماده و هوشیار باشد. زنان به طبع بیشتر در معرض ابتلاء به بیماریهای غده تیروئید قرار دارند، و این چیزی است که بایستی همیشه مورد توجه قرار دهند. چنانچه فردی دچار موردی از سرطان تیروئید شده باشد، پیامدهای آن در طولانی مدت می تواند بسیار جدی بوده و این امر موجب می گردد فرد به این علائم به محض مشاهده توجه و رسیدگی نماید.

غده تیروئید

یک غده درون ریز در بدن بوده و نزدیک به نای واقع شده است. هورمونهای حیاتی بسیاری به وسیله این غده به درون جریان خون در طول روز ترشح می شوند و این هورمون ها به بدن انسان در فراوری انرژی یاری می نمایند. اندازه سوخت و ساز فرد هم به وسیله سطح فعالیت غده تیروئید تعیین می گردد. بنابراین، نشانه اولیه آن خستگی شدید بوده و چنانچه بدون درمان رها گردد، به بسیاری از بیماریهای دیگر تبدیل می گردد. این عارضه به این علت رخ می دهد که این غده نمی تواند عملنمودهای معمول و همیشگی خود را به انجام برساند.

دو نوع سلول در غده تیروئید وجود داشته که می توانند تحت تأثیر سرطان قرار گیرند و تحت تأثیر قرار گرفتن این سلولها علائم مختلفی را بوجود می آورند. این دو نوع سلول، سلولهای فولیکولار و سلولهای C را شامل می گردد. سلولهای فولیکولار نقشی در ترشح هورمون تیروئید دارند و در نتیجه سطوح انرژی، ضربان قلب و دمای بدن را تعیین می نمایند. سلولهای C کلسی تونین فراوری نموده که به کنترل سطوح کلسیم در خون یاری می نماید. لازم به گفتن نیست که وجود هر دو این هورمونها قطعاً جهت حفظ حیات انسان ضروری می باشند.

سرطان تیروئید

سرطان فی نفسه همیشه در سلولهای بدن آغاز می گردد. به طور معمول، سلولهای قدیمی از بین رفته و سلولهای تازه فراوری می شوند، اما وجود شرایط سرطانی این فرایند را مختل می سازد. سلولهای پیر یا قدیمی حاضر به از بین رفتن نیستند و به طور مداوم و به سرعت تقسیم شده و در نتیجه آن یک غده و یا تومور در این ناحیه می تواند دیده گردد. هنگامی که این رشد سرطانی در غده تیروئید رخ دهد به اسم ندول های تیروئیدی یا گره های تیروئیدی شناخته می گردد. ندول های خوش خیم آنهایی هستند که به بدن آسیب نمی رسانند و به دیگر قسمتهای بدن سرایت ننموده در حالی که ندول های بدخیم در طبیعت خود سرطانی بوده و به سایر نواحی بدن هم به وسیله جریان خون توسعه می یابند. این انتقال سلولهای سرطانی بعلاوه تحت اسم متاستاز شناخته شده و این شرایط مسئول فراوری علائم مختلف در بدن انسان می باشد.

اساساً 5 نوع اصلی سرطان تیروئید وجود دارد:

سرطان تیروئید پاپیلری ـ این سلولهای سرطانی در سلولهای فولیکولار آغاز شده اما به آرامی رشد می نمایند. بنابراین در صورتی که در مراحل اولیه تشخیص داده شوند، با موفقیت می توانند درمان شوند. این سرطان حدود 85% تمام موارد سرطان تیروئید را شامل می گردد. این نوع سرطان اغلب در افراد بین سنین 30 تا 50 ساله دیده می گردد.

سرطان تیروئید فولیکولار ـ بعلاوه در سلولهای فولیکولار بوجود می آید، اما افراد بالای 50 سال را تحت تأثیر قرار می دهد. این نوع سرطان 15% تمام موارد سرطان این غده را دربرمی گیرد. سرطان سلول هرتل (Hurthle) شکل نادر و تهاجمی تر این سرطان است.

سرطان تیروئید مدولاری (Medullary) ـ این سلولهای سرطانی از سلولهای C سرچشمه گرفته و ضروری است پیش از توسعه یافتن به سایر نواحی بدن متوقف شوند. این سلولهای سرطانی قطعاً از انواع پاپیلاری و فولیکولار مضرتر می باشند و حدود 10% از تمام موارد سرطان تیروئید را شامل می شوند. سطوح افزایش یافته کلسی تونین در خون می تواند نشان دهنده این نوع سرطان باشد.

سرطان تیروئید آناپلاستیک (Anaplastic) ـ این نوع سرطان کمترین نوع سرطان تیروئید (تقریبا 4٪ موارد) است و بعلاوه سخت ترین درمان را دارد. این نوع سرطان در سلولهای فولیکولار بوجود آمده و بسیار سریع رشد و پخش می شوند. ماهیت غیر عادی آنها تشخیص شان را بسیار سخت می سازد. معمولاً در افراد بالای 60 سال رخ می دهند.

لنفوم تیروئید ـ نوع نادر از سرطان تیروئید بوده که حدود 1 تا 2 درصد تمام موارد سرطان تیروئید را دربرمی گیرد. این نوع سرطان شامل رشد سرطانی و تکثیر سلولهای ایمنی T و B موجود در این غده می گردد. این عارضه معمولاً در بزرگسالان رخ می دهد.

علائم

علائم این بیماری اغلب می توانند با بسیاری از بیماریهای دیگر اشتباه گرفته شوند، بنابراین ضروری است که با دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. معمولاً این علائم در مراحل اولیه سرطان خود را نشان نمی دهند. این علائم تنها زمانی که سرطان به مرحله پیشرفته خود رسیده، و آغاز به سرایت و توسعه به نواحی و سلولهای مجاور بدن نموده باشد، ظاهر می شوند. در این بخش بعضی از علائم معمول این عارضه را نشان می دهیم.

وجود یک گره یا برآمدگی قابل مشاهده در گردن.

وجود گره های لنفاوی متورم در گردن.

درد بیش از حد و مداوم در گردن و گلو.

اشکال در تنفس و بلع

دشواری در تکلم، و زمانی که صدا بیرون می آید، به طور غیر طبیعی خشن و گرفته خواهد بود.

مجدداً تکرار می کنیم که این علائم نشانه های تعیین و واضحی برای این بیماری نمی باشند به این علت که عوامل بسیار دیگری می تواند وجود داشته باشند که موجب بروز این علائم می شوند. توصیه می گردد که هرچه سریعتر به پزشک مراجعه نمایید، زیرا در صورتی که این علائم حقیقتاً به علت وجود سرطان بوجود آمده باشند، هرچه بیشتر درنگ نمایید، پیش شناخت جریان بیماری و شرایط شما بدتر خواهد شد.

خانمها بایستی نسبت به این علائم هوشیار باشند به این علت که احتمال ابتلاء به این بیماری خصوصاً در میان خانمهای 30 تا 35 ساله بیشتر است. بایستی به یک متخصص مراجعه نموده و به منظور پیشگیری از این عارضه اقدامات لازم را به عمل آورید. مشاهده هرگونه مورد غیر عادی بایستی بلافاصله به سمع و نظر پزشک رسانده گردد.

منبع: راسخون
انتشار: 1 آبان 1400 بروزرسانی: 1 آبان 1400 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1596

به "علائم سرطان تیروئید در زنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم سرطان تیروئید در زنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید