شلیک به قلب معماری ایران در میدان نقش دنیا، اصفهان ناتوان در صیانت از آثار تاریخی

به گزارش مجله جهانگیر، خبرنگاران: چند روز است، ویدیویی در شبکه های مجازی دست به دست می گردد که در آن، دروازه اصلی مسجد شیخ لطف الله اصفهان واقع در میدان ثبت دنیای شده نقش دنیا اصفهان، در ساعات نیمه شب تبدیل به دروازه فوتبال شده است و یکی از شهروندان وندال در اصفهان همراه با خانواده، اقدام به شلیک های پی درپی بر مقرنس ها و کاشی کاری ها و درب چوبی یکی از مهمترین آثار معماری ثبت شده در پرونده ثبت دنیای میدان نقش دنیا اصفهان می نماید.

شلیک به قلب معماری ایران در میدان نقش دنیا، اصفهان ناتوان در صیانت از آثار تاریخی

جهت دریافت خدمات پتینه کار با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

این ویدیو که از چند روز قبل در شبکه های اجتماعی بارگزاری شد به سرعت رسانه ها و حتی شبکه های تلویزیونی را درنوردید و تبدیل به حاشیه ای بزرگ در کنار نقدها به مرمت یک ترک از گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان شد.

آن ها که به اصفهان سفر نموده اند به خوبی می دانند که میدان نقش دنیا اصفهان در ساعات نزدیک به نیمه شب بطور کامل تعطیل است و حتی از نورپردازی کامل در مهمترین محوطه تاریخی ثبت دنیای شده ایران محروم می گردد.

ویدیوی تصویربرداری شده از شوت های بی هدف یک شهروند وندال به در و دیوار و مقرنس کاری های مسجد شیخ لطف الله اصفهان نیز مربوط به همین ساعات و زمانی است که نهادهای شهری اصفهان چراغ های میدان نقش دنیا را همچون مغازه دارهای این میدان خاموش می نمایند و نقش دنیا

تبدیل به محوطه ای مرده در نیمه شب می گردد.

غلامرضا عنایتی، کاشیکار اصفهانی که اتفاقا مدتی نیز در مرمت کاشی های مسجد شیخ لطف الله اصفهان فعالیت داشت، همین امروز به روزنامه همشهری گفته است که نقاطی که توپ با آن ها برخورد می نماید، احتمال ریزش کاشی ها وجود دارد. آنطور که او گفته است، بعضی نقاط سرسرای مسجد شیخ لطف الله اصفهان و دیوارها و مقرنس های این بنا احتیاج به مرمت دارد و برخورد توپ به کاشی ها ممکن بود باعث ریزش بخش هایی از کاشیکاری های مسجد تاریخی و ثبت دنیای شده شیخ لطف الله گردد.

او همچنین گفته است که در قرارداد مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله مبلغی نیز برای مرمت کاشی کاری های دیوارها و مقرنس های بیرونی این بنای تاریخی در نظر گرفته شده بود که در مرمت گنبد هزینه شد.

مسجد شیخ لطف الله اصفهان بار دیگر با انتشار ویدیویی از اقدام یک شهروند وندال که شان آثار تاریخی کشور را رعایت ننموده است و با تبدیل سرسرای مسجد شیخ لطف الله به دروازه فوتبال، احتمال آسیب به این بنای تاریخی را مطرح و انتقادها نسبت به سهل انگاری مقامات مسئول در اصفهان در پاسداری و صیانت از آثار تاریخی ارزشمند این شهر را افزایش داد.

سال ها است که شرایط صیانت از آثار تاریخی در بخش دولتی مطلوب نیست و معاون میراث فرهنگی کشور و به دنبال او، مدیران استانی میراث فرهنگی، کوشش می نمایند توپ را تنها در زمین مردم بگذارند و بگویند صیانت از آثار تاریخی بدون همکاری مردم امکانپذیر نیست. البته که این سیخن کاملا درست است اما متولی اصلی حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی کشور وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و براساس ضوابط این وزارتخانه نباید از این موضوع شانه خالی کند.

میدان نقش دنیا اصفهان به عنوان یکی از مهمترین مقاصد گردشگری دنیا، نیمه شب شبیه به یک محوطه متروکه می گردد که در تاریکی محض فرورفته است و روح گردشگری ندارد. ممکن است بهانه غوطه ور شدن میدان نقش دنیا اصفهان در تاریکی، کاهش مصرف انرژی باشد، اما آیا مسئولان استانی وزارت میراث فرهنگی، مدیران شهری اصفهان و حتی نیروی انتظامی که هر یک بخشی از وظیفه حفاظت از میدان تاریخی نقش دنیا را برعهده دارند، به این موضوع توجه نموده اند که شلیک های پی در پی به در و دیوار مسجد شیخ لطف الله اصفهان، این بنای تاریخی ثبت دنیای شده ایران، نتیجه تاریکی مطلق این میدان و نبود گشت های کنترل و حفاظت شهری و انتظامی و غیبت یگان حفاظت میراث فرهنگی است؟

چند سال پیش زمانی که فدراسیون چوگان به همراه مسئولان شهری و میراثی استان اصفهان نیمه های شب در حال برداشتن کف های سنگی میدان نقش دنیا اصفهان برای ایجاد زمین چوگان در وسط میدان بود نیز میدان نقش دنیا در تاریکی مطلق غوطه ور بود و چند خبرنگار که در حال قدم زدن در میدان نقش دنیا اصفهان بودند متوجه نور چراغ خودروهایی شدند که زمین میدان را برای برداشتن سنگفرش های نقش دنیا روشن نموده بود تا به جای آن چمن کار گذاشته گردد تا چند ساعت بعد در عصر آنروز اسب های چوگان در میدان نقش دنیا اصفهان بتازند و یک بازی نمایشی از چوگان اجرا گردد تا مستندات یونسکو برای ثبت دنیای چوگان به نام ایران فراهم گردد.

آنزمان هم همین مسئولان کنونی اداره میراث فرهنگی استان اصفهان به حمایت از این اقدام برخاستند و اعلام کردند که میدان نقش دنیا اصفهان زمین چوگان بوده و برداشتن سنگفرش های میدان نقش دنیا و افزودن به مساحت زمین چوگان نیز اقدامی نمادین برای بازگرداندن میدان نقش دنیا به کاربری اولیه خود بود.

شکی نیست که نبود نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی در میدان نقش دنیا اصفهان در ساعات نیمه شب و زمانی که این میدان در تاریکی غوطه ور می گردد و شب ها شکوه آن از نظرها محو می گردد، خود عاملی برای آسیب رسیدن به بخش های مختلف این محوطه ثبت دنیای شده ایران است. مدیران استانی وزارت میراث فرهنگی در شهر اصفهان به رسانه ها گفته اند که چون بازی با میراث دنیای در محوطه بیرونی و مقابل مسجد شیخ لطف الله اصفهان اجرا شده است، اداره میراث فرهنگی استان اصفهان وظیفه ای در قبال آن ندارد و این وظیفه نیروی انتظامی است که از چنین اتفاقاتی جلوگیری کند.

میدان نقش دنیا اصفهان با تمام عناصر معماری داخلی و خارجی این بنا باید در پایش کامل اداره میراث فرهنگی استان اصفهان باشد و در این رویکرد اظهارنظر مسئولان اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان که این اداره کل وظیفه ای برای برخورد با وندالیسم اتفاق افتاده در میدان نقش دنیا اصفهان و جلوگیری از تبدیل سرسرای مسجد شیخ لطف الله به دروازه فوتبال ندارد، جز شانه خالی کردن از ایفای وظیفه در صیانت از آثار تاریخی این شهر و انداختن توپ حفاظت از آٍار تاریخی به زمین سازمان ها و ارگان های شهری و انتظامی، معنای دیگری ندارد.

منبع: صدای میراث
انتشار: 13 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 464

به "شلیک به قلب معماری ایران در میدان نقش دنیا، اصفهان ناتوان در صیانت از آثار تاریخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شلیک به قلب معماری ایران در میدان نقش دنیا، اصفهان ناتوان در صیانت از آثار تاریخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید