خواب راه چاره اصلی سلامت روان در زنان مسن

به گزارش مجله جهانگیر، به گفته محققان، یک زن یائسه که خیلی زود به رختخواب می رود و خیلی زود از خواب بیدار می گردد یا دیر به رختخواب می رود و دیرتر از خواب بیدار می گردد، حتی با مقدار خواب طبیعی، 70 درصد بیشتر محتمل است علائم افسردگی را تجربه کند.

خواب راه چاره اصلی سلامت روان در زنان مسن

لزلی اسوانسون، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه میشیگان، می گوید: تحقیقات بیشتری برای آنالیز علت و معلول بین خواب و خلق و خو، به ویژه در زنان یائسه مورد احتیاج است. زنان ممکن است با افزایش سن به علت عواملی مانند بازنشستگی از کار یا پیری بخش هایی از مغز که زمان خواب را کنترل می نمایند، مستعد الگو های خواب نامنظم تر باشند.

وی در ادامه می افزاید: حتی تغییرات کوچک در زمان خواب، مانند تغییرات ناشی از تغییرات ساعت در روز، می تواند ریتم شبانه روزی ما را مختل کند، که به نوبه خود می تواند بر عواملی که باعث افسردگی، اضطراب و آرامش می گردد، تأثیر منفی بگذارد.

ریتم شبانه روزی ما ساعت 24 ساعته بدن است که ترشح هورمون ملاتونین را برای تشویق به خواب کنترل می نماید.

برای این مطالعه، محققان الگو های خواب را تجزیه و تحلیل کردند و سلامت روانی نزدیک به 1200 زن یائسه با میانگین سنی 65 سال را ارزیابی کردند.

نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کردند که هر ساعت بی نظمی در برنامه خواب احتمال زنان برای تجربه علائم افسردگی را تا 68 درصد و علائم اضطراب را تا 62 درصد افزایش می دهد.

به گفته محققان، خواب منظم و با کیفیت بالا برای سلامت جسمی و روانی لازم است.

منبع: فرارو
انتشار: 26 دی 1401 بروزرسانی: 26 دی 1401 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1955

به "خواب راه چاره اصلی سلامت روان در زنان مسن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواب راه چاره اصلی سلامت روان در زنان مسن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید