بین 300 تا 700 درصد افزایش قیمت مواد اولیه داشته ایم

به گزارش مجله جهانگیر، خبرنگاران/کرمانشاه یک هنرمند صنایع دستی رشته زیورآلات سنتی از کاهش رغبت هنرمندان صنایع دستی کرمانشاه برای فراوری هنرهای دست ساز خبرداد و گفت: طی یکی دو سال گذشته بین 300 تا 700 درصد افزایش قیمت مواد اولیه داشته ایم که خرید آن و فراوری اثر برای هنرمندان به صرفه نیست.

بین 300 تا 700 درصد افزایش قیمت مواد اولیه داشته ایم

یدالله محمدی در گفت و گو با خبرنگاران، بااشاره به مشقت های هنرمندان صنایع دستی برای فراوری آثارشان، اظهارکرد: یک هنرمند برای خلق اثری دست ساز باید مواد اولیه گرانی را بخرد و از سوی دیگر فراوری یک اثر منحصربفرد اصیل هم وقت زیادی از او می گیرد.

وی توضیح داد: این عوامل باعث می گردد تا قیمت تمام شده فراوری یک اثر صنایع دستی برای هنرمند گران تمام گردد، درحالی که مردم قدرت چندانی برای خرید این آثار ندارند و ترجیح می دهند اجناس بی کیفیت چینی را با قیمت پایین تر بخرند.

این هنرمند رشته زیورآلات سنتی اضافه کرد: در بیشتر رشته های صنایع دستی مواد اولیه ای که برای فراوری احتیاج داریم، وارداتی و بسیار گران است.

وی بااشاره به افزایش سرسام آور قیمت مواد اولیه صنایع دستی طی یکی دوسال اخیر، مطرح نمود: طی این مدت بین 300 تا 700 درصد شاهد افزایش قیمت مواد اولیه بویژه مواد اولیه وارداتی صنایع دستی در کشور بوده ایم.

محمدی با انتقاد از بی ثباتی قیمت مواد اولیه صنایع دستی در بازار و عدم نظارت در این زمینه، تاکید نمود: هر زمان که دلار بالا می رود، مواد اولیه صنایع دستی هم گران می گردد، اما وقتی دلار پائین می آید دیگر مواد اولیه ارزان نمی گردد.

وی یکی از دغدغه های اصلی هنرمندان صنایع دستی را بالا رفتن قیمت مواد اولیه دانست و گفت: متاسفانه طی یکی دوسال گذشته فراوریات هنرمندان صنایع دستی در کرمانشاه کاهش یافته و آنها نسبت به فراوری بیشتر بی رغبت شده اند و ترجیح می دهند دور هنرشان را خط بکشند.

این هنرمند که نزدیک به نیم قرن است در رشته زیورآلات سنتی کار می نماید، مطرح نمود: تا چند سال پیش در شهر کرمانشاه نزدیک به 40 تا 50 کارگاه زیورآلات سنتی داشتیم، اما به مرور تعداد این کارگاه ها کاهش پیدا کرد، تا اینکه امروز کمتر از 10 نفر به این رشته در کرمانشاه ادامه می دهند.

وی توضیح داد: بیشتر کسانی هم که در این رشته باقی مانده اند، تنها برای تفنن و علاقه ای که به ساخت زیورآلات سنتی دارند، ادامه می دهند، وگرنه فراوریات این رشته دیگر برایشان به صرفه نیست.

محمدی یادآورشد: قطعا وقتی که ساخت یک انگشتر با سنگ های قیمتی برای یک هنرمند بین یک تا دو میلیون تومان هزینه دارد، مردم بدنبال خرید چنین اثر گرانی نیستند و ترجیح می دهند همان جنس بی روح چینی را بخرند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 597

به "بین 300 تا 700 درصد افزایش قیمت مواد اولیه داشته ایم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بین 300 تا 700 درصد افزایش قیمت مواد اولیه داشته ایم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید