ارسال پرونده منظر تاریخ شهری از هگمتانه تا همدان تا پایان بهار امسال به یونسکو

به گزارش مجله جهانگیر، ایلنا/ براساس اخبار بدست آمده، ارسال پرونده منظر تاریخ شهری از هگمتانه تا همدان تا پایان بهار امسال به یونسکو صورت می گیرد.

ارسال پرونده منظر تاریخ شهری از هگمتانه تا همدان تا پایان بهار امسال به یونسکو

علی مالمیر (مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان) با اشاره به آنکه هگمتانه یکی از مهمترین سایت های تاریخی کشور است، درخصوص ثبت دنیای این اثر باستانی گفت: با توجه به جایگاهی که استان همدان در تاریخ و تمدن کشور دارد و به عنوان مرکز تاریخ و تمدن نیز شناخته می شود، حق آن است که حداقل یک یا دو اثر از آثار تاریخی و باستانی آن در فهرست میراث دنیای ثبت شود. این موضوع در دوره های مختلف مد نظر استان قرار گرفته و با پیگیری هایی که داشتند سعی بر آن بود که این امر محقق شود اما به دلایل مختلف تا به امروز این مهم اتفاق نیفتاده است.

او ادامه داد: برای آنکه بتوانیم یک اثر را در فهرست میراث دنیای ثبت کنیم، باید شرایط فنی لازم را برای ثبت دنیای دارا باشد و از این منظر دارای مشکل خاصی نباشد و براساس معیارهای مد نظر یونسکو قابلیت دنیای شدن را داشته باشد. در کنار مباحث فنی، باید ثبت دنیای یک اثر تبدیل به مطالبه استانی شود و تمام نهادها و ارگان های استان پای ثبت آن اثر بایستند و تمام تلاش خود را بکنند و از دیگر سو در وزارت میراث و گردشگری باید این موضوع پذیرفته و در اولویت سیاست ها و برنامه های وزارتخانه قرار گیرد تا پفراینده مورد نظر آماده و به یونسکو ارسال شود.

مالمیر با اشاره به آنکه شاید طی سالهای گذشته هیچگاه این هماهنگی ها در بین نهاها و ارگان ها و بخش های ذیربط در استان و البته تعامل استان و وزارتخانه رخ نداده باشد و پفراینده ثبت دنیای هگمتانه آماده ارسال نشده باشد، شرح داد: ثبت دنیای هگمتانه به تنهایی به عنوان یک محوطه باستانی به لحاظ فنی پیچیدگی هایی داشت. این پیچیدگی از ساخت و سازهایی که در چشم انداز هگمتانه اجرا شده تا خدشه دار شدن منظر بصری آن و حتی معین عرصه و حریم هگمتانه و اینکه دوره های تاریخی آثار هگمتانه دقیقا چه دوره هایی را شامل می شود و ما قرار است با چه قالبی این موضوع را معرفی کنیم را در بر میگیرد. تمام این عوامل در کنار هم سبب تاخیر در ارسال پفراینده ثبت دنیای هگمتانه شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان یادآور شد: البته طی چند سال اخیر با پیگیری های اجرا شده شاهد همکاری و همیاری و مشارکت دستگاه های مختلف در استان برای ثبت دنیای هستیم. استاندار، معاون عمرانی، فرمانداری و حتی شهرداری پای کار ایستاده اند و خوشبختانه این موضوع در وزارتخانه نیز مورد توجه قرار گرفته و به صورت مکتوب اختصاص سهمیه سال جاری را به پفراینده همدان ابلاغ کرده اند و پفراینده مربوطه تهیه و در حال نهایی شدن است و براساس هماهنگی با معاونت میراث فرهنگی تا سرانجام بهار سال جاری این پفراینده به یونسکو ارسال می شود.

به گفته او، در قالب شورایی که باید به موضوع رفع موانع ثبت دنیای بپردازد مسائل فراروی پفراینده و مقدماتی که باید اجرایی شود مانند حذف سازه ها از عرصه اصلی هگمتانه، ساماندهی و زیباسازی جداره ها در خیابان ها و کوچه ها و مجموعه بازار و اقدامات مرمتی و تهیه طرح های لازم در دستور کار استان قرار گرفته و بازدیدهای میدانی از عرصه پیشنهادی نیز از طریق کارشناسان امر انجام شد.

مالمیر گفت: پفراینده ای که اکنون در دست اقدام است تحت عنوان منظر تاریخ شهری از هگمتانه تا همدان از زمان شکل گیری همدان در هگمتانه باستانی را در برمیگیرد و تا هسته اصلی شهر همدان، بازارها و آنچه اکنون به عنوان شهر همدان شکل گرفته را شامل می شود. در واقع نوعی فرایند تاریخی شکل گیری یک شهر از دوره باستان تا به امروز که پابرجا به جای مانده و دارای حیات و نقش آفرین بوده، در این پفراینده مطرح است.

او در خصوص سایر پفراینده هایی که استان همدان برای ثبت در فهرست میراث دنیای آماده کرده است، گفت: پفراینده های دیگری نیز در استان همدان در حال تهیه هستند که ما معتقدیم دارای ظرفیت برای ثبت دنیای هستند. غار علیصدر به عنوان یکی از منحصر بفردترین غارهای دنیا می تواند به عنوان یکی از میراث طبیعی در یونسکو ثبت دنیای شود و در پی این مهم هستیم. منظر فرهنگی ارزانفود از دیگر پفراینده های مد نظر برای ثبت دنیای است. در این راستا روستای ورکانه و بافت سنگی روستاهای این محور مد نظر است. البته این موضوع نیز همچون سایر موضوعات باید مورد کارشناسی قرار گیرد.

به گفته مالمیر، مجموعه نوشیجان یا مجموعه بناهای دوره ماد نیز از دیگر پفراینده هایی است که برای ثبت دنیای مد نظر استان همدان است. در این پفراینده دو بنا از جمله ارگ نوشیجان و معبد چلیپایی که در محوطه حاجی خان فامنین کشف شد، از دوره ماد واقع شده است که به لحاظ معماری دارای شباهت هستند. البته ما موضوعاتی را در حوزه باستان شناسی تعریف کرده ایم که به برخی از محوطه ها و تپه های باستانی که احتمال وجود بناهای ماد در آنها بیشتر است توجه شود و در اولویت کاوش ما واقع شده است و اگر بتوانیم بناها و محوطه های دیگری مربوط به دوره مادها در آن منطقه ها کشف کنیم، قطعا می توانیم یک پفراینده زنجیره ای درخصوص بناهای دوره ماد تهیه و به یونسکو ارائه دهیم. در پفراینده کاروانسراهای ایرانی نیز دو کاروانسرا از استان همدان واقع شده است که شامل کاروانسرای فرسفج تویسرکان و کاروانسرای تاج آباد بهار می شود.

منبع: همگردی
انتشار: 22 تیر 1401 بروزرسانی: 22 تیر 1401 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1852

به "ارسال پرونده منظر تاریخ شهری از هگمتانه تا همدان تا پایان بهار امسال به یونسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارسال پرونده منظر تاریخ شهری از هگمتانه تا همدان تا پایان بهار امسال به یونسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید