ارتباط نشانگرهای موجود در اسپرم پدر با ابتلای نوزاد به اوتیسم

به گزارش مجله جهانگیر، نشانگرهای زیستی اپی ژنتیکی در اسپرم انسان شناسایی شده است که می تواند تاثیر پدر را در ابتلا کودک به بیماری اوتیسم نشان دهد.

ارتباط نشانگرهای موجود در اسپرم پدر با ابتلای نوزاد به اوتیسم

به گزارش خبرنگاران به نقل از مهر، در این مطالعه، محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن مجموعه ای از ویژگی های ژنومیک موسوم به نواحی متیلاسیون DNA را در نمونه های اسپرم مردانی که فرزند اوتیسم داشتند، شناسایی کردند.

مایکل اسکینر، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: ما اکنون می توانیم از این روش برای ارزیابی احتمال انتقال اوتیسم از پدر به فرزند استفاده کنیم. این همچنین یک گام مهم در جهت شناسایی عوامل تأثیرگذار در ابتلاء به اوتیسم است.

بروز اختلال طیف اوتیسم با گذشت زمان به طرز چشمگیری از 1 در 5000 نفر در سال 1975 به 1 در 68 نفر در سال 2014 افزایش یافته است. بسیاری از محققان معتقدند که افزایش دو دهه اخیر نرخ ابتلاء به اوتیسم ممکن است ناشی از عوامل محیطی و مولکولی باشد. مطالعات قبلی نیز نشان داده است که بچه ها می توانند این اختلال را از والدین خود به ارث ببرند و پدران بیشتر از مادران در انتقال اوتیسم نقش دارند.

در مطالعه حاضر، محققان اپی ژنتیک اسپرم را در دو گروه از مردان آنالیز کردند: 13 نفر دارای پسران اوتیسم و 13 نفر دیگر بچه ها بدون این اختلال. آنها متیلاسیون DNA را آنالیز کردند؛ یک تغییر شیمیایی که وقتی یک گروه متیل به یک رشته DNA متصل می گردد و می تواند ژن ها را روشن یا خاموش کند، اتفاق می افتد.

به گفته اسکینر، با تحقیقات بیشتر، می توان از این نشانگر زیستی برای ردیابی چگونگی تغییرات اپی ژنتیکی نیز استفاده کرد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 28 بهمن 1399 بروزرسانی: 28 بهمن 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1198

به "ارتباط نشانگرهای موجود در اسپرم پدر با ابتلای نوزاد به اوتیسم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتباط نشانگرهای موجود در اسپرم پدر با ابتلای نوزاد به اوتیسم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید