آیا مشاوره ازدواج واقعاً موثر است؟

به گزارش مجله جهانگیر، مشاوره ازدواج یک تعهد مثبت و نوعی سفر دوجانبه بین زوج هاست. در این مقاله پاسخ رایج ترین پرسش ها درباره مشاوره ازدواج را می خوانید. مشاوره ازدواج زمانی موثر است که شما مایل به انجام آن باشید.

آیا مشاوره ازدواج واقعاً موثر است؟

خبرنگاران| احتمالاً بیشتر شما تصور می کنید فلسفه وجودی مشاوره ازدواج نجات دادن روابطی است که در حال ازهم پاشیدن هستند. دو نفر که زمانی با خوشحالی به هم بله گفتند به جایی رسیده اند که حالا دیگر به سختی به هم سلام می نمایند. مشاوره ازدواج و زوجین نه تنها هنگام بروز مشکل بلکه برای عمیق تر کردن پیوند زوج هایی که زندگی شاد و باثباتی دارند مفید است.

به گزارش خبرنگاران؛ در این مطلب بعضی از رایج ترین سوالات درباره مشاوره ازدواج را با سه کارشناس مطرح نموده ایم.

لیست مطالب

- آیا مشاوره ازدواج موثر است؟

- چه زمانی به مشاور ازدواج مراجعه کنیم؟

- انواع مشاوره ازدواج

- مشاوره ازدواج چقدر طول می کشد؟

آیا مشاوره ازدواج موثر است؟

مشاوره ازدواج زمانی موثر است که شما مایل به انجام آن باشید. مشاوره صرفاً رفتن به دفتر مشاور، نشستن و انتظار برای حل شدن مشکل شما و شریک تان به وسیله یک فرد حرفه ای نیست. ضروری است هردو طرف خواستار بهبود مشکل، صریح و انتقادپذیر باشند. وقتی مشاور مناسب را پیدا کردید و متعهد به انجام این کار شدید، جلسات مشاوره به سمت سالم تر شدن رابطه شما سوق پیدا می نماید. مطالعات نشان داده است که تقریباً 44 درصد زوج ها قبل از رسمی شدن ازدواج به مشاور مراجعه می نمایند و 98 درصد زوج هایی که از مشاور یاری گرفته اند از نتایج رضایت داشته اند.

اُوِراِستریت می گوید: مشاوران مطلعی عمیقی از مسائل زوج ها و نحوه رفع کردنشون دارن، چون به زوج های زیاد دیگری با چالش های مشابه مشاوره دادن. قادرند نگاه زوج ها رو به مسائل خاص دگرگون کنن و می دونن چطور اون ها رو با شیوه ای موثر به تفاهم برسونن.

مَک دِرموت قبول دارد که بعضی زوج ها یا افراد ممکن است از بیان شخصی ترین مسائل زناشویی شان با یک غریبه بیم داشته باشند: خیلی عجیبه که بشینی و از عمیق ترین افکار و شخصی ترین مسائلت با یک غریبه حرف بزنی. در ازدواج مسائل سخت پیش میاد. سخت تر از اون اینه که بخوای به همه وانمود کنی همه چیز روبه راهه. همه ما مشکل داریم. اما این مسائل فرصت رشد ما هست.

اُوِراِستریت می گوید زمانی که دوران ایده آل ماه عسل به انتها می رسد، صحبت کردن با یک مشاور درباره دنیای واقعی به شما یاری می نماید برای تغییرات و چالش هایی که ازدواج به ناچار به همراه دارد آماده شوید. یادگیریِ صحبت درباره اهداف اقتصادی، بچه ها، خانواده های دوطرف یا ارزش های اصلی چیز هایی هستند که در مشاوره ازدواج می آموزید.

چه زمانی به مشاور ازدواج مراجعه کنیم؟

هیچ ازدواجی آن قدر کامل نیست که عاری از مشکل باشد. هرازگاهی همه ما به یاری نیاز داریم و نباید فقط در مواقع بحرانی از مشاور یاری بگیریم. اُوِراِستریت می گوید: برترین قیاسی که می تونم بهش فکر کنم ماشینه. موتور ماشین برای اینکه روان کار کنه همواره به رسیدگی نیاز داره. اگه رسیدگی به ماشین رو نادیده بگیرید مسائل جدی تری بوجود میاد. در خصوص ازدواج هم همینه. فکر کنید ازدواج هم مثل ماشین به مراقبت و رسیدگی همیشگی نیاز داره. اما بسیاری از آدما ترجیح میدن به مسائل ریز فکر نکنن و رابطه شون رو تو حالت کروز کنترل بذارن.

توصیه: بی خیالی معمولاً جاییست که مسائل از آنجا نشات می گیرد. فرض کنید شریک زندگی شما تنبلی پیشه کند و ظرف ها را نشوید، شاید شما اعتراض نکنید، اما از درون خشمگین می شوید و درنهایت بیخیالی او و خشم پنهان شما منجر به بحث هایی می گردد که به جنبه های دیگری از رابطه شما کشیده می گردد که هیچ ربطی هم به شستن ظرف ها ندارند.

به نظر اُوِراِستریت: حتی در یک رابطه شاد، یادگیری بیشتر درباره عوامل واکنش برانگیز، ایجاد روش های ارتباطی سالم، درک مسائلی که روی سطح صمیمیت شما و شریک تان اثر می گذارند و منصفانه بحث کردن شاید جزو کار هایی باشند که باظرافت انجام داده اید، اما بینش اضافه به شما در خصوص مسائلی که رابطه تان را شاد نگه دارد یاری می نماید.

پس حتی زوج های شاد هم می توانند از مشاور یاری بگیرند، اما نشانه های دیگری که برای یاری گرفتن از مشاور باید آن ها را جدی بگیرید شامل: قطع ارتباط، رنجش، اعتیاد، نزاع کلی و احساس غم یا عدم رضایت از جانب یک یا هر دو طرف می گردد. اگر احساس می کنید نمی توانید با شریک خود ارتباط برقرار کنید و درباره احساسات تان با او صحبت کنید یاری گرفتن از مشاور گام مهمی برای یافتن مشکل واقعی بین شماست.

انواع مشاوره ازدواج

پیدا کردن مشاور مناسب به آسانیِ جستجو در گوگل نیست. ممکن است تا پیدا کردن یک مشاور کاربلد از عملکرد یک یا چند مشاور به کلی ناامید شوید، پس بهتر است قبل از هر چیزی با انواع درمان آشنا شوید.

از نظر گِرنزی شناخته شده ترین انواع زوج درمانی عبارتند از:

- درمان متمرکز بر احساس (Emotion Focused Therapy: EFT)

- گاتمَن (Gottman)

- ایماگو (Imago)

روش درمان متمرکز بر احساس (EFT)

EFT به عنوان یکی از انواع مشاوره ازدواج و زوجین که بیشترین مطالعه روی آن اجرا شده و بسیار از آن استفاده شده در اواسط دهه 1980 به وسیله دکتر سو جانسون تدوین و آزمایش شد. این روش احساس و مقدار سازی احساسی را به عنوان عوامل کلیدی سازمان دهنده در تجربه افراد و تعاملات کلیدی رابطه در اولویت قرار می دهد. EFT یک رویکرد ساختاریافته کوتاه مدت است که تعداد جلسات آن معمولاً بین 8 تا 20 جلسه است. هدف کلی آن بهبود دلبستگی و پیوند است.

روش گاتمَن

روش گاتمَن برپایه بیش از 40 سال تحقیق به وسیله دکتر جان گاتمَن و همسرش دکتر جولی شوآرتز گاتمَن تدوین شد. گاتمَن کشف کرد چهار سوارکارِ مسائل رابطه عبارتند از: انتقاد، حالت تدافعی، دیوارکشی (امتناع از تعامل) و تحقیر. هفت اصل وجود دارد که شامل مطلع شدن از واقعیت و احساسات شریک تان، عبارات مثبت و ایجاد معنای مشترک بعضی از آنهاست. این روش بسیار محبوبی برای یاری به زوج ها برای مهار مسائل در تمامی مراحل رابطه است.

روش ایماگو

ایماگو به وسیله دکتر هارویل هندریکس و دکتر هِلِن لاکِلی هانت در سال 1980 تدوین شد. این روش روی مسائل دوران کودکی یا آسیب ها و تجربیاتی که ممکن است منجر به مسائل یا درگیری های کنونی زوج ها شده باشد تمرکز می نماید. در این روش زوج ها را تشویق می نمایند از سرزنش دوری نمایند و به همدلی روی بیاورند. این روش به حل مسائل ارتباطی موجود، خیانت، عدم اعتماد و مسائل مرتبط با صمیمیت یاری می نماید.

توصیه: قبل از شروع درمان برای سوال پرسیدن از درمانگر وقت بگذارید، انواع مختلف درمان را که او از آن ها استفاده می نماید جویا شوید تا ببینید موقعیت خاص شما را درک می نماید. به مجوز های حرفه ای درمانگر، همین طور آموزش های پیشرفته در زوج درمانی دقت کنید. طبیعی است اگر نخستین مشاور مناسب از آب درنیاید، پس ناامید نشوید!

مشاوره ازدواج چقدر طول می کشد؟

بعضی از انواع درمان مانند EFT ساختار کوتاه مدت دارند و بسته به زوج ها بین 8 تا 20 جلسه ادامه دارند، اما این به معنای این نیست که با تمام شدن جلسه بیستم درمان شما تمام شده است. زوج درمانی ممکن است در بعضی افراد به نوعی نگهداری مداوم نیاز داشته باشد یا شاید شما و شریک تان بعد از 12 جلسه احساس قدرت و سلامت کنید و به ابزار کافی برای یاری به پیشبرد زندگیتان مجهز شوید.

مَک دِرموت پیشنهاد می نماید زوج ها تا پیش از بروز مشکل، ارتباط با یک درمانگر را شروع نمایند. به گفته وی از شروع کوشش زوج ها تا مشاهده پیشرفت حداقل 12 جلسه طول می کشد. مشاوره ازدواج یک تعهد مثبت و سفر دوجانبه بین شما و شریک زندگیتان است. قرار نیست تعهد بدهید یک ساعت در هفته برای باقی عمرتان به مشاور مراجعه کنید، بلکه کافیست به این فرایند زمان کافی بدهید و درک کنید که نباید انتظار درمان سریع داشته باشید.

اُوِراِستریت می گوید: با جریان حرکت کنید. همان طور که این مسائل یک شبه بوجود نیامدند، درک، رسیدگی و یادگیری مدیریت آن ها زمان بر است. به عبارت دیگر، به نگاه خودتان بستگی دارد. اگر مشاوره به حل مسائل شما و شریک زندگیتان و عمیق تر کردن درک و عشق بینتان یاری کند جلسات مشاوره هرقدر طول بکشد ارزشش را دارد.

منبع: Brides

منبع: فرادید
انتشار: 9 اسفند 1400 بروزرسانی: 9 اسفند 1400 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1734

به "آیا مشاوره ازدواج واقعاً موثر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا مشاوره ازدواج واقعاً موثر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید