500 نفر از پرسنل آژانس های گردشگری از بازار کار رفتند

به گزارش مجله جهانگیر، مصطفی فاطمی، مدیرکل میراث فرهنگی جهانگردی و صنایع دستی استان یزد با اشاره به تعطیلی دو هفته ای موزه ها و مجموعه های جهانگردی در این استان، گفت: کرونا سبب شد تا حوزه جهانگردی استان یزد با افت بسیار زیاد در تعداد جهانگردان روبه رو گردد چنانکه در مدت مشابه سال گذشته شاهد حضور بیش از 2 میلیون جهانگرد در یزد بودیم که این تعداد در شش ماهه اول سال 99 به 50 هزار نفر رسیده است.

500 نفر از پرسنل آژانس های گردشگری از بازار کار رفتند

برای سفر با تور ترکیبی پوکت بهار 1400 همراه ما باشید. هیچ جا بهتر از سواحل زیبای تایلند نمیتواند خستگی را از تن شما بدر کند و تجربه آرامش را به شما بدهد.

او اظهار داشت: طبق آنالیز های صورت گرفته در میان مسافرانی که در مراکز اقامتی مجاز اعم از هتل ها و واحدهای بوم گردی اقامت داشتند، هیچ مورد مبتلا به کرونا دیده و گزارش نشد. تمام این مجموعه ها، پروتکل های بهداشتی را رعایت می نمایند و امیدوار هستیم با بهبود فرایند شیوع ویروس کرونا بتوانیم طی هفته جاری با رعایت پروتکل های بهداشتی مجموعه های جهانگردی را نیز بازگشایی کنیم. مجموعه های روباز فعال در حوزه جهانگردی مانند کمپ های کویری و باغ های میراث جهانی و پارک های تفریحی آسیب پذیری کمتری نسبت به کرونا دارند و می توان تمهیداتی برای بازگشایی مجدد آنها اندیشید. اما طی دو هفته گذشته با توجه به تعطیلی مجموعه های جهانگردی و کمپ های کویری ضریب اشغال هتل ها به شدت کاهش یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی جهانگردی و صنایع دستی استان یزد با تاکید برآن که فعالیت مراکز مجاز جهانگردی باتوجه به رعایت پروتکل های بهداشتی سبب شده اند که جهانگردی با شیوع کرونا همراه نباشد، توضیح داد: معتقد هستیم جهانگردی و آن چه در تاسیسات مجاز اتفاق می افتد سبب شیوع کرونا نمی گردد. این درحالی است که شیوع کرونا در اماکن غیرمجاز و خانه مسافرهای غیرمجاز فراوان بوده است. در حوزه مسافران درمانی که از سایر استان ها برای درمان به یزد می آیند شرایط نامناسب است. این امر نشان می دهد اگر جهانگردی را به سمت مراکزی ببریم که مجوز دارند و بر روی آنها نظارت وجود دارد، عامل شیوع کرونا را کاهش خواهیم داد.

فاطمی اظهار داشت: یکی از مسائلی که با آن روبه رو هستیم این است که اماکن برای کنترل و سر زدن به هتل ها و اماکن مجاز بدون هیچ مجوزی و حتی سر زده و بدون اطلاع ما اقدام به حضور می نماید اما برای سر زدن ناگهانی به مراکز اقامتی غیرمجاز تاکید دارد که حتما باید ناظر میراث و جهانگردی حضور داشته باشد. نوع روبروه ما با این موضوع درست نیست و باید نگاه ها را برای تقویت مراکز مجاز اصلاح کرد.

او در ادامه به عدم برگزاری تورهای جهانگردی استان یزد اشاره نمود و اذعان داشت: قبل از تعطیلی دو هفته ای مراکز جهانگردی شاهد حضور 2 تور گروهی از جهانگردان در یزد بودیم اما بعد از آن هیچ تور گروهی دیگری در استان یزد برگزار نشد. بیشتر سفرها در قالب سفرهای انفرادی و خانوادگی انجام می گردد و در شرایط شیوع ویروس کرونا بیشترین استقبال از ییلاقات و البته مهریز است. ضمن آنکه شاهد شکل گیری فرایند جدیدی در حوزه جهانگردی هستیم به این نوع که سفرها خانوادگی انجام می گردد و بیشتر آن ها ترجیح شان اقامت در واحدهای بوم گردی است که در اطراف استان یزد قرار دارند که به صورت دربستی در اجاره این افراد درمی آیند این در حالی است که در گذشته شاهد اجاره اتاق ها توسط جهانگردان بودیم اما اکنون یک واحد بوم گردی به طور کامل و دربست در اجاره جهانگردان درمی آید.

مدیرکل میراث فرهنگی جهانگردی و صنایع دستی استان یزد در ادامه درخصوص شرایط آژانس های مسافرتی نیز گفت: حدود 530 نفر در آژانس های یزد پرسنل بیمه شده بودند اما اکنون با تعطیلی کامل آژانس ها که به دلیل شیوع ویروس کرونا رخ داده است، در آخرین آمار شاهد فعالیت تنها 35 پرسنل بیمه ای در آژانس ها هستیم و می توان گفت 500 نفر از این حوزه خارج شده اند.

او درخصوص تاثیر بسته حمایتی و تسهیلاتی که دولت به بخش جهانگردی اختصاص داده است، گفت: این تسهیلات آرامبخشی مقطعی هستند. در بیشتر مواقع شاید بتواند بخشی از بدهی فعالان و تاسیسات جهانگردی را پرداخت کند و آن ها امکان فعالیت و کار کردن با این پول را ندارند. مجموعه های بزرگتر با مسائل بیشتری روبه رو هستند و این تسهیلات جوابگوی احتیاجهای آن ها نیست. در حوزه زیرساخت های جهانگردی با مسائل زیادی روبه رو هستیم و احتیاج است تا تمام دستگاه ها برای برطرف این مسائل ورود نمایند. باید دید تا آنچه جهان در روبرو با جهانگردی در دوران شیوع کرونا انجام می دهد چگونه است و ما همان را انجام دهیم. باید مقاصد جدید جهانگردی معرفی کنیم.

فاطمی یادآور شد: جهانگردی به سمت حضور در مناطق باز و طبیعت گرایش یافته و حتا در دو ماه پایانی تابستان با وجود آن که فصل کویر نبود، اما شاهد استقبال جهانگردان از کمپ های کویری یزد بودیم. حتا روستا و بومگردی های روستاها مورد استقبال قرار گرفته و باید از این ظرفیت ها برای راه اندازی مجدد حوزه جهانگردی استفاده کنیم.

مناطق باستانی و فعالیت معادن

او در ادامه به انجام مطالعات باستان شناسی در شهر سنگرد اشاره نمود و گفت: این روزها کاوش باستان شناسی در یزد نداریم اما شاهد فعال شدن معادن در محوطه های تاریخی و باستانی هستیم که مشکل ساز شده اند. این درحالی است که بسیاری از این معادن مجوز های خود را در سال های قبل در حدود هفت یا هشت سال پیش دریافت نموده اند بخصوص در منطقه تفت و حاشیه شیرکوه و پشتکوه مشکل ساز شده اند. مردم این مناطق از فعالیت این معادن و تخریب میراث فرهنگی ناراضی هستند و مطالبات خود را برای حفظ میراث اعلام می نمایند. هرچند پیروز شدیم با حکم دادستانی جلوی فعالیت بعضی از این معادن را بگیریم اما با رایی که از تهران آوردند، فعالیت خود را دوباره شروع کردند. این معادن در منطقه توران پشت فعال هستند. از آنجایی که مجوز فعالیت این معادن قبل از ثبت این محوطه ها در فهرست میراث ملی صادر شده است از این رو ادعاهای ما را نمی پذیرند و ما ملزم به حفاظت از مناطق باستانی هستیم.

خروج تعدادی از هنرمندان صنایع دستی

ایلنا نوشت، به گفته مدیرکل میراث فرهنگی جهانگردی و صنایع دستی استان یزد بسیاری از هنرمندان صنایع دستی این استان به دلیل نبود جهانگرد و عدم فروش محصولاتشان، از چرخه فعالیت صنایع دستی خارج شده اند و به کارهای جانبی روی آورده اند. وقتی جهانگرد و خریدار صنایع دستی نباشد، این حوزه با مشکل روبه رو می شوند. عمده مشکل صنایع دستی در حوزه فروش است. هرچند قیمت مواد اولیه به شدت با افزایش قیمت روبه رو بوده اما همچنان فراوری در جریان است.

منبع: گردشبان
انتشار: 13 آذر 1399 بروزرسانی: 13 آذر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1055

به "500 نفر از پرسنل آژانس های گردشگری از بازار کار رفتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "500 نفر از پرسنل آژانس های گردشگری از بازار کار رفتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید