با 6 ابزار برتر آنالیز سلامت باتری لپ تاپ آشنا شوید

به گزارش مجله جهانگیر، در این مقاله قصد داریم 6 ابزار برتر آنالیز و سنجش سلامت باتری لپ تاپ را معرفی کنیم تا بتوانید با استفاده از آن ها سلامت باتری لپ تاپ خود را ارزیابی نموده و در صورت لزوم اقدامات ضروری تری را نسبت به آن انجام دهید. بنابراین اگر سلامت باتری و لپ تاپتان مهم است، خواندن تا انتهای این مقاله را از دست ندهید.

با 6 ابزار برتر آنالیز سلامت باتری لپ تاپ آشنا شوید

باتری یکی از مهم ترین و ضروری ترین قطعات مصرفی لپ تاپ ها به شمار می رود که کار تأمین انرژی این دیوایس را بر عهده دارد. با این حال بسیاری از کاربران از مقدار سلامت باتری لپ تاپ خود بی اطلاع هستند. این مقوله امری طبیعی است، به این علت که سیستم عامل ویندوز اطلاعات کافی در این زمینه در اختیارتان نمی گذارد و تنها به نمایش مدت زمان به جای مانده از شارژدهی باتری لپ تاپ شما بسنده می نماید.

شما احتمالا با گذر زمان متوجه خطاهای احتمالی از سوی باتری لپ تاپ خود می شوید، به عنوان مثال در می یابید که باتری دیگر به مانند قبل شارژدهی ندارد، زودتر از زمان های دیگر شارژ تمام می نماید و حتی گاهی اوقات هم ویندوز درصد شارژ اشتباهی را به شما نشان می دهد. اما راه هایی وجود دارد که می توانید با استفاده از آن ها، مقدار سلامت باتری لپ تاپ خود را آنالیز کنید. 6 ابزاری که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت، به شما یاری می نماید تا به صورت دقیق به ارزیابی سلامت باتری خود پرداخته و در صورت لزوم جهت تعویض آن اقدام نمایید. اما قبل از آن بد نیست به اهمیت آنالیز سلامت باتری لپ تاپ ها بپردازیم.

چرا باید مقدار سلامت باتری لپ تاپ را ارزیابی کرد؟

باتری، یک منبع قابل جایگزین فراوری انرژی الکتریکی است که واکنش های شیمیایی درون آن باعث فراوری انرژی الکتریکی جهت تأمین انرژی لپ تاپ می گردد. این واکنش های شیمیایی درون باتری گرما فراوری می نمایند و همین مقوله از دلایل اصلی عمر محدود باتری ها به شمار می رود. به طور طبیعی و با گذشت زمان مقدار پاسخگویی باتری به ولتاژ، دما و بارگذاری انرژی آن دستخوش تغییراتی می گردد. بعلاوه عملکرد لپ تاپ و مدت زمان استفاده از آن، از جمله عوامل مهمی به شمار می فرایند که در سلامت باتری بسیار تأثیرگذارند. بنابراین باید به دلایلی که در ادامه مطرح می گردد، همیشه نسبت به آنالیز مقدار سلامت باتری لپ تاپتان کوشا باشید:

  • متوجه شوید که شرایط شارژدهی باتری لپ تاپ شما در شرایط مختلف چگونه است.
  • از آنجایی که باتری یک قطعه مصرفی است، ظرفیت آن در طول زمان دستخوش تغییراتی خواهد شد. با به وجود آمدن این تغییرات، سیستم عامل هم اطلاعات متناقضی درباره درصد شارژ باتری به شما نشان می دهد. بنابراین بهتر است که پیش از به وجود آمدن این تغییرات نسبت به آنالیز سلامت باتری خود اقدام نمایید.
  • استفاده غلط از باتری می تواند عمر مفید آن را کاهش دهد. ارزیابی و آنالیز سلامت باتری به شما این امکان را می دهد که بعضی عادت های غلط که به باتری آسیب می رسانند را ترک کنید تا عمر باتری لپ تاپ خود را افزایش دهید.
  • این مقوله می تواند به بروز نکردن مسائلی دیگر نظیر شارژ نشدن لپ تاپ هنگام وصل کردن آداپتور یاری شایانی کند.

هنگامی که باتری لپ تاپ شما دچار مسئله ای گردد، ممکن است با پیغام عدم اتصال باتری در ویندوز روبه رو شوید. ابرازهای زیر به شما در حل کردن این گونه مسائل یاری خواهند کرد.

1. دستور Powercfg برای دریافت گزارش از سلامت باتری لپ تاپ

Powercfg یک ابزار مخفی موجود در سیستم عامل ویندوز است و گزارشی دقیق از سلامت باتری لپ تاپ می دهد. بعلاوه با استفاده از این دستور می توانید گزارش و اطلاعات کاملی درباره تاریخچه عملکرد و سلامت باتری سیستمتان بدست بیاورید.

برای اینکه این گزارش را دریافت کنید، ابتدا باید کلیدهای Windows Key + X فشار دهید و Command Prompt را انتخاب کنید. اکنون باید آدرس powercfg/batteryreport را تایپ نموده تا گزارش سلامت باتری در در قالب HTML و در راستا C:UsersYour-Usernamebattery-report.html ذخیره گردد.

پس از اجرای این فایل بخش های زیر را آنالیز کنید:

  • تفاوت ها میان ظرفیت طراحی شده و ظرفیت شارژ کامل. باید خاطر نشان کنیم از آنجا که با گذشت زمان ظرفیت باتری کاهش پیدا می نماید، بنابراین باید ظرفیت شارژ کامل (Full Charge Capacity ) کمتر از ظرفیت طراحی شده (Design Capacity) باتری باشد.
  • با استفاده از نمودار ارائه شده، ظرفیت باتری طی چند روز گذشته در حالت های مختلف انرژی را آنالیز کنید.
  • عمر باتری را از زمان خرید لپ تاپ مقایسه نموده و مقدار کاهش ظرفیت کامل را با ظرفیت طراحی شده بسنجید.
  • کارکرد باتری و مدت زمان دقیقی که سیستم شما از باتری استفاده نموده یا به صورت مستقیم به برق وصل بوده را آنالیز کنید.

با تجزیه و تحلیل این گزارش های دریافتی، می توانید مسائلی که بر عمر باتری شما تأثیر می گذارد را شناسایی کنید. گفتنی است که در صورت وجود اختلاف شدید، ممکن است احتیاج به خرید باتری نو باشد که باید نسبت به آن اقدام کنید.

2. نرم افزار BatteryInfoView

Batterinfoview نرم افزاری است که داده ها و اطلاعات جامعی درباره سلامت باتری لپ تاپ شما در اختیارتان قرار می دهد. این نرم افزار رایگان اطلاعات خود را در دو صفحه اصلی برای کاربران به نمایش می گذارد. در صفحه اول (راستا View > Show Battery Information) می توانید اطلاعاتی در رابطه با ظرفیت طراحی شده، ظرفیت شارژ کامل، سلامت باتری، تعداد دفعات شارژ و دشارژ لپ تاپ و… را آنالیز کنید. صفحه دوم (راستا View > Show Battery Log) شامل تجزیه و تحلیل جامعی از شرایط پاور، مقادیر شارژ و دیگر موارد است که به مرور زمان و با روشن شدن مجدد سیستم به این نرم افزار اضافه خواهد شد. بدین ترتیب با استفاده از این نرم افزار می توانید مسائل باتری خود را پیدا کنید. بعلاوه امکان دریافت اطلاعات در قالب فایل TXT یا CSV نیز وجود دارد.

مزایا

  • مشاهده همه قابلیت ها و ویژگی های باتری لپ تاپ
  • با آنالیز لاگ متوجه جزئی ترین تغییرات در باتری خواهید شد.
  • قابلیت اجرای هم زمان برنامه ها برای آنالیز شرایط باتری در شرایط های گوناگون وجود دارد.

معایب

  • کارکرد باتری در بازه های زمانی مختلف را دسته بندی نمی نماید.
  • نموداری برای پیش بینی شرایط آینده باتری لپ تاپ وجود ندارد.

3. نرم افزار PassMark BatteryMon

PassMark BatteryMon یک نرم افزار بسیار جالب و کاربردی برای مدیریت شرایط باتری لپ تاپ است. این نرم افزار به شما این امکان را می دهد که مقدار شارژدهی باتری لپ تاپ خود را در یک نمودار مشاهده و آنالیز نمایید. در این نرم افزار محور افقی بیانگر زمان و محور عمودی بیانگر سطح شارژ است. بعلاوه می توانید بازه های زمانی نمایش داده شده در این محورها را از راستا Edit > Configuration تغییر دهید.

خط مشکی سطح شارژ فعلی و خط آبی شرایط پیش بینی شده باتری را به نمایش می گذارد و خط قرمز هم بیانگر طول عمر باتری است. در مقایسه های اجرا شده در باز ه های زمانی کوتاه خط قرمز بیش از حد نرمال انحراف دارد. برای مشاهده LOG و آنالیز آن به سربرگ Info و سپس View Log مراجعه کنید. در این قسمت می توانید داده های مقدار شارژ یا تخلیه تقریبی را در یک بازه زمانی خاص مشاهده کنید. بدیهی است که با گذشت زمان باتری لپ تاپ شما شارژدهی ضعیف تری خواهد داشت.

مزایا

  • این نرم افزار سلامت باتری لپ تاپ را با استفاده از نمایش نمودار زنده به کاربران نشان می دهد.
  • کاربران می توانند برای برای سطوح مختلف باتری، ولتاژ و دما نوتیفیکیشن هایی را تنظیم نمایند که به آن ها هشدار دهد.
  • کاربران قادر خواهند بود تا نتایج به دست آمده را با نتایج آنالیز های قبلی آنالیز و مقایسه نمایند.

معایب

  • استفاده از این نرم افزار ممکن است برای تازه کار ها کمی سخت و پیچیده باشد.
  • تجزیه و تحلیل نمودار این نرم افزار ممکن است کمی گیج نماینده به نظر برسد.

4. نرم افزار Save Battery

Save Battery یک نرم افزار ساده برای آنالیز شرایط سلامت باتری لپ تاپ است که برای تبلت ها و لپ تاپ های سرفیس طراحی شده است. در صفحه اصلی این نرم افزار شاهد رابط کاربری زیبا و مدرنی هستیم که شرایط شارژ لپ تاپ را به کاربران نشان می دهد. بعلاوه سایر اطلاعات باتری نظیر ظرفیت طراحی، ظرفیت شارژ کامل، آخرین زمان متصل شدن به شارژر و مدت زمان شارژ به جای مانده در این نرم افزار قابل دسترس است.

شما بعلاوه می توانید تم این نرم افزار را به دارک مود تغییر دهید و قابلیت Tiles را فعال کنید تا درصد شارژ باتری روی صفحه اصلی لپ تاپ به نمایش دربیاید.

مزایا

  • شما می توانید برای زمان شارژ کامل، کم بودن شارژ باتری و تخلیه باتری نوتیفیکیشن هایی را تنظیم کنید که می تواند در قالب ارسال SMS، یک یادآوری یا حتی ارسال ایمیل باشد.
  • با کلیک روی گزینه History می توانید تاریخچه عملکرد باتری را به صورت نموداری مشاهده نمایید. بعلاوه امکان تهیه این نمودار به صورت فایل هم وجود دارد.

معایب

  • امکان شخصی سازی زمان تست باتری وجود ندارد. داده های جمع آوری شده برای آنالیز بسیار کم هستند و همین مقوله فرایند آنالیز سلامت باتری را سخت می نماید.
  • این نرم افزار تنها به مدت 30 روز می تواند اطلاعات باتری را در خود ذخیره کند و بعد آن احتیاج به آنالیز و تست مجدد است.

5. نرم افزار Microsys Smarter Battery

Microsys Smarter Battery نرم افزاری کاربردی برای آنالیز و مدیریت شرایط باتری لپ تاپ ها است. این نرم افزار جزئیات بسیار دقیقی از پارامترهای مختلف باتری را برای شما به نمایش می گذارد تا به یاری آنان بتوانید یک جمع بندی کلی از شرایط سلامت باتری لپ تاپ خود داشته باشید. صفحه Info این نرم افزار اطلاعاتی نظیر ظرفیت کامل باتری در مقابل ظرفیت طراحی، زمان تمام شدن باتری، شمارش چرخه باتری و متصل بودن به شارژر را برای شما به نمایش می گذارد.

صفحه نمودار این نرم افزار مقدار ظرفیت باتری در گذشت زمان را به صورت نمودار در اختیار شما قرار می دهد. خط Y درصد ظرفیت باتری و خط X ظرفیت و اطلاعات به دست آمده باتری را در آن موقع نشان می دهد. باید خاطر نشان کنیم که در یک باتری سالم خط قرمز با خط نارنجی موازی است.

صفحه Calibrate، اطلاعاتی درباره فرسودگی باتری لپ تاپ شما نظیر زمان استفاده، شرایط باتری، شمارش چرخه سیکل باتری و موارد دیگر را ارائه می دهد. بعلاوه کاربران می توانند هر یک از اطلاعات مد نظر خود را ذخیره نمایند. این افراد قادر خواهند بود با فعال سازی ابزار باتری این نرم افزار اطلاعاتی مانند ظرفیت باتری، زمان به جای مانده تا اتمام شارژ و از این قبیل را مشاهده نمایند. رابط کاربری مدرن این نرم افزار به کاربران این امکان را می دهد تا جزئیات مناسبی از باتری سیستم خود را در طول یک دوره 16 ساعته زیر نظر بگیرند.

مزایا

  • به صورت هم زمان می توانید همه اطلاعات باتری را در 4 حالت مختلف به دست آورید.
  • امکان شخصی سازی فاصله های زمانی جهت آنالیز باتری وجود دارد.
  • امکان سرعت بخشیدن به فرآیند کالیبراسیون با شبیه سازی تخلیه شاژر وجود دارد.
  • کاربران می توانند برای مواردی نظیر شارژ کم و… نوتیفیکیشن هایی را تنظیم نمایند.

معایب

  • پراکندگی گزینه ها، کمی کار برای افراد تازه کار سخت می نماید و ممکن در بسیاری از موارد کاربران را گیج کند.
  • تنظیمات این نرم افزار بیش از حد جزئیات دارد و باید برای یادگیری آن، وقت بیشتری صرف گردد.

6. نرم افزار Pure Battery Analytics

Pure Battery Analytics، یک نرم افزار بسیار کاربردی برای آنالیز شرایط سلامت باتری لپ تاپ است. در صفحه Quick glance می توان شرایط دقیق باتری، تنظیمات شرایط باتری، شارژ کامل و ظرفیت اولیه آن را آنالیز کرد. در صفحه Analytics تغییرات انجام شده در درصد شارژ باتری در طول زمان قابل مشاهده است. این نرم افزار قادر است تا مقدار مصرف باتری را در واحد زمان در 4 حالت مختلف شامل نمودار میله ای، نمودار ستونی، نمودار خطی و حبابی به کاربران ارائه کند.

کاربران بعلاوه می توانید برای موارد مختلف نظیر اتمام شارژ نوتیفیکیشن هایی را تنظیم نمایند. یک قابلیت جالب این نرم افزار هشدار سرقت لپ تاپ است که کاربران می توانند از آن بهره ببرند. بعلاوه می توان افزونه این نرم افزار را روی سیستم خود نصب کرد و درصد شارژ باتری و اعلان های مرتبط با آن را در همان لحظه تجزیه و تحلیل کرد.

مزایا

  • ایجاد هیت مپ (نقشه گرمایی) برای نمایش مقدار شارژ و نگهداری باتری در ساعات مختلف
  • داشتن نمودار مقدار استفاده از باتری و توزیع دامنه ظرفیت باتری در طول زمان های مختلف
  • گزارش دقیق شرایط و اطلاعات باتری همراه با ارائه نمودارهای بسیار کاربردی برای تجزیه و تحلیل داده ها و ارائه ی جزئیات بیشتر نسبت به دستور powercfg

معایب

  • داده های زیادی در یک صفحه نشان داده شده است. این باعث می گردد تجزیه و تحلیل داده های باتری کمی سخت گردد.
  • امکان دریافت گزارش به صورت فایل وجود ندارد.

باتری های لپ تاپ مانند باتری هر دیوایس دیگری عمر مفیدی دارند. عمر مفید یک باتری با توجه به شرکت سازنده، نوع باتری، میانگین استفاده از باتری و شرایط محیطی و نحوه استفاده شما از دیوایس بستگی دارد. در این مقاله ما به آنالیز و معرفی 6 ابزار برتر سنجش شرایط سلامت باتری لپ تاپ پرداختیم و سعی کردیم در توضیحات مربوط به هر ابزار مزایا و معایب آن را هم ذکر کنیم تا بتوانید با جمع بندی این مطلب نرم افزار مد نظر خود را پیدا نموده و با نصب آن از شرایط سلامت باتری لپ تاپ خود مطلع شوید. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

منبع: Makeuseof

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 تیر 1401 بروزرسانی: 15 تیر 1401 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1846

به "با 6 ابزار برتر آنالیز سلامت باتری لپ تاپ آشنا شوید" امتیاز دهید

1 کاربر به "با 6 ابزار برتر آنالیز سلامت باتری لپ تاپ آشنا شوید" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با 6 ابزار برتر آنالیز سلامت باتری لپ تاپ آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید