واکسن آنفلوآنزا، ایمنی یا تضعیف در مقابل کرونا؟

به گزارش مجله جهانگیر، با آغاز فصل پاییز تزریق واکسن آنفلوانزا مطرح می گردد و خیلی ها برای اینکه مبتلا به این بیماری نشوند، سراغ واکسن می فرایند. اما سال جاری باوجود شیوع کرونا شرایط تزریق این واکسن تغییر خواهد نمود؟

واکسن آنفلوآنزا، ایمنی یا تضعیف در مقابل کرونا؟

به گزارش ، در حالی که به فصل پاییز نزدیک می شویم، بعضی از مردم برای ایمنی در مقابل آنفلوآنزا واکسن تزریق می کنند اما سال جاری با توجه به شیوع کرونا، ابهاماتی در مورد تزریق این واکسن ایجاد شده که آیا واکسن موجب ایمنی در برابر کرونا می گردد یا با تضعیف ایمنی بدن، شرایط را برای ابتلا به کووید 19 فراهم می نماید؟

بعضی از مردم بر این باور هستند چون واکسن آنفلوآنزا نسخه ضعیف شده ویروس است و موجب تب و تضعیف سیستم ایمنی پس از تزریق می گردد پس زمینه را برای ابتلا به کرونا راحت تر نموده و نباید مصرف گردد و در مقابل بعضی دیگر نیز بر این باور هستند که تزریق واکسن آنفلوآنزا موجب تقویت سیستم ایمنی می گردد و همین امر ابتلا فرد به کووید 19 را سخت تر نموده پس باید استفاده گردد.

رییس گروه بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: واکسن انفلوآنزا و کرونا دو مقوله جدا از هم هستند و ارتباطی به یکدیگر ندارند.

حمید مخیری اضافه نمود: هشت ساعت نخست پس از تزریق واکسن آنفلوآنزا (در بعضی منابع علمی سه ساعت) ویروس زنده ضعیف شده در بدن می چرخد و احتمال ابتلا به سایر ویروسها وجود دارد بنابراین پیشنهاد می گردد در این مدت افراد در محل مناسب و خانه بمانند.

او گفت: پس از این تزریق، سیستم ایمنی بدن فرد به مدت حدود 2 ماه تقویت می گردد بنابراین پیشنهاد می گردد افرادی که هر ساله نیازمند تزریق این واکسن بوده اند سال جاری نیز مصرف کنند.

مخیری تاکید نمود: افرادی که پس از ابتلا به کرونا دوران نقاهت خود را نیز گذرانده اند در صورت تایید پزشک معالج و نداشتن بیماری های منع مصرف آنفلوآنزا می توانند این واکسن را تزریق کنند.

رییس گروه بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزا اواخر شهریور تا اوایل مهر در داروخانه ها موجود است ادامه داد: این واکسن به صورت دولتی میان بیماران خاص و بعضی کادر درمان توزیع می گردد و شهروندان می توانند برای خرید آن به داروخانه های استان مراجعه کنند.

مخیری در مورد تزریق واکسن آنفلوآنزا برای بچه ها در شرایط شیوع کرونا اضافه نمود: واکسن برای بچه ها 6 ماه به بالا تزریق می گردد اما مقدار آن برای سنین 6 ماه تا سه سال نصف میزان مصرفی (دوز) افراد بالغ است.

به گفته وی بهترین پاسخ ایمنی بچه ها به واکسن آنفلوآنزا بین سنین 6 ماه تا هشت سال است.

رییس گروه بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان اضافه نمود: واکسن دولتی در سطوح مختلف اولویت بندی از جمله پرسنل بیمارستان ها شامل بخش های ایزوله، تنفسی، جراحی، اورژانس و آزمایشگاه، بیماران خاص همچون مبتلایان به ایدز، سیستم ایمنی ضعیف، بیماران پیوندی، دیالیزی و تالاسمی و سپس مراکزی مانند سرای سالمندان و نگهداری معلولان توزیع می گردد.

مخیری تاکید نمود: بعضی افراد نیز که حساسیت شدید یا منع مصرف واکسن دارند باید با حضور در اورژانس بیمارستانی و با نظر پزشک نسبت به تزریق آن اقدام کنند.

آنفلوآنزا یا گریپ (Grippe) شایعترین بیماری ویروسی فصل سرما است که دستگاه تنفسی را درگیـر می نماید و شدیدا مسری است که مدت زمان آغاز علائم آن از زمان وارد شدن ویروس به بدن 48-24 ساعت است .

ویروس های آنفلوانزا موجود در قطرات تنفسی به وسیله سرفه و عطسه منتشر می شوند در اغلب موارد این انتشار از فرد به فرد و معمولا به وسیله تماس دست با آنچه که به ویروس آنفلوانزا آلوده شده و سپس تماس دست آلوده با دهان و بینی فرد منتقل می گردد.

بزرگسالان ممکن است دیگران را روز قبل از آغاز علائم تا روز پس از بروز بیماری مبتلا کنندکه این امر به این معنی است که می توانند فردی را قبل از آنکه بیماری در آنها ایجاد شده باشد مبتلا کنند.

علائم شایع بیماری آنفلوانزا شامل بالا بودن درجه حرارت بدن، ابتلا به درد ناگهانی یا ترشح از یک یا دو گوش، احساس درد در گوش خود و ادامه آن به مدت بیش از چند روز، آبریزش و گرفتگی بینی بیش از 10 روز، سرفه همراه با خلط غلیظ و بدبوی زرد و سبز رنگ، گلودرد بیش از 48 ساعت به هنگام بلع غذا، حساسیت های پوستی یا جلدی غیر قابل توجیه، سفتی گردن همراه با سردرد مداوم، درد در ناحیه سینوزیت ها، تب و لرز، دردهای عضلانی از جمله کمردرد و خستگی است.

البته این موارد یا بعضی از آنها می تواند به تنهایی بیانگر ابتلا به آنفلوآنزا یا سایر بیماری های ویروسی باشد بنابراین تشخیص قطعی با مراجعه به پزشک حاصل می گردد.

منبع ایرنا

ر

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 28 مهر 1399 بروزرسانی: 28 مهر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 962

به "واکسن آنفلوآنزا، ایمنی یا تضعیف در مقابل کرونا؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن آنفلوآنزا، ایمنی یا تضعیف در مقابل کرونا؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید