واشنگتن توافق های پناهندگی با 3 کشور آمریکای مرکزی را لغو کرد

به گزارش مجله جهانگیر، به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، دولت جدید واشنگتن از تعلیق فوری توافق هماهنگی امور پناهجویان با سه کشور آمریکای مرکزی خبر داد که در دوره زمامداری دونالد ترامپ رئیس جمهور قبلی آمریکا، منعقد شده بود.

واشنگتن توافق های پناهندگی با 3 کشور آمریکای مرکزی را لغو کرد

به همین دلیل، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا، در بیانیه ای مدعی شد که لغو توافق با السالوادور، گواتمالا و هندوراس، نخستین قدم محسوس در راه مشارکت و همکاری های منطقه ای بیشتر طبق الگوی جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا است.

طبق توافق های موسوم به کشور امن ثالث که در سال 2019 منعقد شد، پناهجویان کشورهای آمریکای مرکزی باید قبل از آزمودن بخت خود برای ورود به آمریکا، از یکی از سه کشور نام برده تقاضای پناهندگی می کردند.

این توافق ها که البته هرگز از سوی السالوادور و هندوراس عملی نشد؛ با هدف کاهش ورود مهاجران غیرقانونی از مرز مکزیک تدارک دیده شده بود.

اجرای توافق با گواتمالا نیز از مارس 2020 و به دلیل همه گیری کرونا متوقف شد.

تصمیم اخیر وزارت خارجه آمریکا در ادامه اقداماتی است که بایدن با ادعای اصلاح نظام مهاجرتی آمریکا و با نیت فاصله دریافت از رویکرد ترامپ اتخاذ کرده است.

با این حال، بلینکن مدعی شد که لغو توافق های نام برده، به معنای باز بودن مرزهای آمریکا نیست و واشنگتن به امنیت مرزی اهمیت می دهد.

به گزارش خبرنگاران، مراکز نگهداری از مهاجرین غیرقانونی که بعدها ترامپ از آنها استفاده کرد؛ در دولت اوباما ساخته شد. حتی یک بار ترامپ در سوالی که البته بی پاسخ ماند؛ از بایدن پرسید به من بگو که آن قفس ها را چه کسی ساخت؟

در واقع، اواسط سال 2014 بود که دولت اوباما تصمیم گرفت پیامی واضح به لاتین تبارهایی که قصد مهاجرت به آمریکا را داشتند ارسال کند و آلخاندرو میورکاس را که اکنون رئیس سازمان امنیت داخلی است، مسئول ایجاد چنین بازداشتگاه هایی کرد.

بد نیست در اینجا نقل قولی هم از بایدن بشنویم که در آن بازه زمانی، معاون رئیس جمهور آمریکا بود و اکنون داعیه رعایت حقوق مهاجران را دارد. وی زمانی گفته بود: آنهایی که جانشان را برای ورود به آمریکا به خطر می اندازند؛ باید از آنچه انتظارشان را می کشد؛ آگاه باشند. آغوش بازی در کار نیست. تعداد کثیری از شما را (به کشورهایتان) برمی گردانیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 22 اسفند 1399 بروزرسانی: 22 اسفند 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1247

به "واشنگتن توافق های پناهندگی با 3 کشور آمریکای مرکزی را لغو کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واشنگتن توافق های پناهندگی با 3 کشور آمریکای مرکزی را لغو کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید