منشور مطالعات باستان شناسی ایران و افغانستان تهیه می گردد

به گزارش مجله جهانگیر، به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، حمیده چوبک رییس پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در ملاقات با هیات فرهنگی ـ علمی افغانستانی از تبادل اطلاعات پژوهشی و علمی ایران و افغانستان با توجه به ظرفیت های فرهنگی دو همسایه استقبال کرد.

منشور مطالعات باستان شناسی ایران و افغانستان تهیه می گردد

او گفت: ما ملاقات امروز میان باستان شناسان ایران و افغانستان را مدیون مرحوم دکتر شهریار عدل هستیم، زیرا دکتر عدل بود که به همکاری های گسترده باستان شناسی میان ایران و افغانستان اصرار داشت. از همین رو خود را مسئول می دانم که اهداف و خواسته دکتر عدل را جامه عمل بپوشانم چراکه وی مطالعات زیادی روی آثار دوره اسلامی افغانستان انجام داده بود.

رییس پژوهشکده باستان شناسی همچنین از برگزاری سمینار ایران و همسایگان فرهنگی اش اطلاع داد و اضافه نمود: طبق برنامه ریزی های اجرا شده درصدد هستیم سمیناری درباره ایران و همسایگان فرهنگی داشته باشیم که امیدوارم این اقدام را با مشارکت باستان شناسان افغانستان انجام دهیم. با اینکه مرزهای میان ایران و افغانستان از یکدیگر جداست اما مرز فرهنگی این دو کشور یکی است.

وی ابراز امیدواری کرد که باستان شناسان هر دو کشور و تمام جهان با مطالعاتی که انجام می دهند، مرزهای سیاسی را در هم شکسته و با ارتقای ارتباطات علمی و فرهنگی وحدت و همدلی را آن جایگزین نمایند.

چوبک گفت: جدای از چارچوب پژوهش ها و فعالیت های باستان شناسی در داخل ایران نگاه ویژه پژوهشکده باستان شناسی به خارج از مرزهای سیاسی ایران و روابطی است که می تواند با کشورهای همجوار و سراسر جهان داشته باشد. بر همین اساس، پژوهشکده باستان شناسی همکاری و تفاهم نامه های مختلفی با کشورها، موسسات و افرادی که دارای ارزش علمی بالایی هستند منعقد می نماید و به مشارکت فعالیت خود با آنها ادامه می دهد بعضی از گروه های تروریستی در کنار نسل کشی ها دست به غارت اشیاء و اموال تاریخی می زنند تا ریشه های فرهنگی و تاریخی کشورها را از بین ببرند.

چوبک همچنین گفت :اشیاء تاریخی ایران که در کاوش های غیرمجاز کشف می گردد توسطه قاچاقچیان از مرز افغانستان خارج می گردد. بر همین اساس باید با تفاهم نامه و پیگیری های قضایی و حقوقی از این غارت ها جلوگیری کرد.

رییس پژوهشکده باستان شناسی همچنین توضیح داد: باید این نکته را در نظر داشت که تنها با جلوگیری از خروج اشیاء از کشور نمی توان از آثار تاریخی حفاظت کرد بلکه با پژوهش های علمی و هدفمند، معرفی و مستندنگاری می توان آثاری که به غارت رفته اند را هویت بخشید و آنها را به سرزمین اصلی شان بازگرداند. از همین رو، ایران درصدد است که با انعقاد تفاهم نامه میان کشورهای اسلامی برای حفاظت از مواریث فرهنگی گام های جدی بردارد.

عبدالقدیر تیموری، رییس باستان شناسی وزارت فرهنگ افغانستان نیز در سخنانی خاطرنشان ساخت که افغانستان به گفته مورخین مرکز تبادل تمدن ها بوده است.

وی گفت: تا به امروز افعانستان با دولت ایران به طور رسمی فعالیت علمی و باستان شناسی انجام نداده است و ما خواستار آن هستیم که با کشورهای همسایه به خصوص ایران ارتباطات علمی بیشتری داشته باشیم.

تیموری تاکید نمود: همکاری ایران و افغانستان سبب می گردد که باستان شناسان افغانستان از تجارب ایران در زمینه کاوش های باستان شناسی و همچنین مرمت آثار تاریخی بهره بیشتری ببرند. و در همین حال ما بسیار علاقمند هستیم اطلاعاتی را از ایرانی هابیاموزیم که خود نداشته ایم.

هیات فرهنگی ـ علمی افغانستان متشکل از باستان شناسان و استادان دانشگاه که به دعوت پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری به ایران سفر نموده است. در روز نخست حضور اش در تهران با رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ملاقات و از پژوهشکده هنرهای ملی سنتی و کارگاه های آن و همچنین موزه ملی ایران بازدید کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 559

به "منشور مطالعات باستان شناسی ایران و افغانستان تهیه می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منشور مطالعات باستان شناسی ایران و افغانستان تهیه می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید