مصاحبه، نماینده مجلس عراق: مصوبه اخراج نظامیان آمریکایی تصمیمی ملی و لازم الاجرا است

به گزارش مجله جهانگیر، نماینده مجلس عراق با اشاره به مصوبه سال گذشته نمایندگان عراقی مبنی بر اخراج نیروهای بیگانه از جمله آمریکایی ها از عراق گفت: این مصوبه یک تصمیم ملی و تاریخی است که برای دولت الزام آور است.

مصاحبه، نماینده مجلس عراق: مصوبه اخراج نظامیان آمریکایی تصمیمی ملی و لازم الاجرا است

وجیه عباس نماینده مجلس عراق در گفت وگو با خبرنگار بین الملل خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره مصوبه مجلس عراق و اینکه اجرای این مصوبه به کجا رسیده است، گفت: مصوبه مجلس عراق مبنی بر بیرون راندن نیروهای بیگانه از عراق، تصمیمی کاملا ملی و تاریخی است و یک تصمیم الزام آور برای دولت به شمار می آید.

مصوبه مجلس برای دولت الزام آور است

وی درباره تاخیر در اجرای این مصوبه توضیح داد: مجلس تصمیمی قانونی را مصوب کرد که برای دولت الزام آور است و بی تردید مجلس کاملا اطمینان دارد که دولت در این خصوص به سرعت عمل نخواهد کرد و دلیل آن شرایط سیاسی منطقه و تاثیر آن بر عراق است.

وجیهه عباس مصوبه مجلس عراق را تصمیم ملی دانست و اضافه کرد: با این حال تصمیم مجلس یک تصمیم ملی کاملا عراقی است که بیشتر اعضای مجلس در مورد آن با وجود تحریم از سوی نمایندگان اهل تسنن و کُرد (به جز حدود 3 نماینده) توافق کردند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای پیگیری مصوبه مجلس کمیته مشترکی از سوی مجلس و دولت تشکیل شده است؟ گفت: شرایط سیاسی عراق و تاثیر سیاست های منطقه ای بر کشور بر اجرای تصمیم مجلس تاثیر زیادی دارد و همه آگاه هستند که مصوبه مجلس اراده خارجی را به طور کامل شکست داد در نتیجه هنوز تا این لحظه مجلس به اهمیت این مصوبه واقف است؛ مصوبه ای که بر اساس آن هرگونه پاسخ مقاومت علیه اشغالگری آمریکا قانونی شده است.

مجلس بر موضع خود ثابت قدم است

وی اضافه کرد: بی تردید بعضی فراکسیون های مجلسی که به نفع این تصمیم رای ندادند، با آن مخالف هستند اما در هر حال مجلس در زمان کوتاه باقی مانده از دوره خود بر این موضع تاریخی ثابت قدم است.

وجیهه عباس در ادامه در مورد اینکه مجلس چه اقداماتی را برای ملزم کردن دولت به اجرای مصوبه خود در نظر دارد؟ پاسخ داد: مجلس وجهه قانونی و نظارتی دارد و تابع توافق سیاسی در جامعه ای فاقد یکپارچگی است و بر این اساس تصمیمات سیاسی در انتظار توافقات سیاسی می ماند و طبیعی است که محور مقاومت در داخل مجلس عراق ویژگی خود مبنی بر خودداری از مجبور کردن دیگران مگر به وسیله فشار مردمی را حفظ می نماید و این را نیز در نظر دارد که عظیمترین فراکسیون سیاسی 54 کرسی از مجموع 329 کرسی مجلسی را در اختیار دارد.

این نماینده مجلس عراق در ادامه این مصاحبه در مورد اینکه موانع اجرای مصوبه مجلس برای بیرون راندن نیروهای خارجی چیست؟ اینکه دلایلی داخلی یا ریشه در خارج دارد؟، گفت: عراق از نظام سرکوبگر گسترده که 35 سال حاکم بود، رها شده است و بی تردید این مدت بر عراق تاثیر داشته است و دولت عراق یک دولت سهمه بندی است هرچند ابزارهای اجرایی آن تغییر نموده است اما دولت همچنان برای اجرای یک تصمیم حاکمیتی نیازمند فراکسیون هایی است که در برابر اظهارات قومیتی و گروهی که تنها نقطه مشترک آن اشتراک در محل سکونت است، اظهارات و موضع ملی داشته باشد.

تخلیه پایگاههای آمریکایی و امکان تجمع در یک پایگاه

وجیه عباس در بخش دیگری از این گفت وگو در مورد اینکه دلیل تخلیه پایگاههای آمریکایی و محدود شدن آن فقط به سه پایگاه و اینکه آیا این اقدام تحت تاثیر فشار افکار عمومی و یا خواست مقاومت برای بیرون راندن نیروهای آمریکایی اجرا شده یا اینکه تاکتیکی برای تداوم اشغالگری در عراق است ؟ گفت: آمریکایی ها بر اساس شخصیت کابوئی عمل می نمایند و به دنبال این هستند که با استفاده از سفارت خود در عراق منابع انرژی خلیج فارس را در اختیار بگیرند زیرا سیاست آمریکا استعماری است حتی اگر چهره ای مسالمت آمیز از خود نشان دهد.

وی ادامه داد: عملیات بمباران پایگاه عین الاسد از سوی ایران، لباس نخ نمای این کابو را کنار زد و آن را در برابر دنیا عریان ساخت و اکنون آمریکا در برابر یک قدرت عظیم در خاورمیانه محتاط تر شده و در کوشش برای جمع کردن و سرسامان دادن نیروهای پراکنده است تا چه بسا در آینده آنان را در یک پایگاه گردآورد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 23 بهمن 1399 بروزرسانی: 23 بهمن 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1187

به "مصاحبه، نماینده مجلس عراق: مصوبه اخراج نظامیان آمریکایی تصمیمی ملی و لازم الاجرا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصاحبه، نماینده مجلس عراق: مصوبه اخراج نظامیان آمریکایی تصمیمی ملی و لازم الاجرا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید