قطعنامه آتش بس جهانی مسکوت ماند

به گزارش مجله جهانگیر، ایسنا نوشت: شورای امنیت سازمان ملل به دلیل اختلاف میان آمریکا و چین نتوانست قطعنامه درخواست یک آتش بس انسانی 90 روزه در سراسر دنیا با توجه به تداوم شیوع کروناویروس را تصویب کند.

قطعنامه آتش بس جهانی مسکوت ماند

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

خبرگزاری فرانسه، این اختلاف نظر میان آمریکا و چین بر سر ذکر نام سازمان بهداشت دنیای در این قطعنامه بود که اجازه به تصویب سریع آن از سوی شورای امنیت را نداد.

یک دیپلمات به خبرگزاری فرانسه در این باره گفت: این یک بن بست عظیم است و هیچ کدام از طرف ها از موضعش عقب نشینی نمی نماید. ما داریم درجا می زنیم.

متن این قطعنامه که به دست خبرگزاری فرانسه رسیده، توسط فرانسه و تونس تهیه شده و طی چند هفته گذشته در دست بحث قرار داشته است.

این قطعنامه خواهان یک آتش بس انسانی 90 روزه با هدف یاری به مردم آسیب پذیر گرفتار در جنگ های سراسر دنیا از جمله در افغانستان و یمن است.

پیش نویس این قطعنامه در عین حال از یک فراخوان 23 مارس آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل برای اجرای یک آتش بس دنیای جهت تسهیل مبارزه با کروناویروس حمایت نموده است.

با این حال واشنگتن و پکن بر سر چگونگی اشاره این قطعنامه به سازمان بهداشت دنیای به اختلاف برخوردند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا شدیدا از عملکرد سازمان بهداشت دنیای در قبال شیوع کروناویروس انتقاد نموده و شفافیت این سازمان در قبال این ویروس را زیر سوال برده و در ادامه یاری های کشورش به این سازمان را نیز قطع نموده است.

چند دیپلمات که نامشان را فاش نکردند، گفتند: چین بر ذکر نام سازمان بهداشت دنیای در این قطعنامه تاکید داشته در حالی که آمریکا مخالف آن است.

وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره این بن بست اظهار کرد: ما درباره مذاکرات در جریان در شورای امنیت سازمان ملل اظهار نظر نمی کنیم.

هیات چین در سازمان ملل نیز واکنشی به این مناقشه نشان نداد.

تهیه نمایندگان پیش نویس این قطعنامه همچون دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل مجبور به انتظار برای مصالحه میان این دوعضو دائم برخوردار از حق وتو در شورای امنیت هستند.

چند دیپلمات دیگر هم ذکر کردند، از چند روز پیش تا کنون پیشرفتی حاصل نشده است.

انتظار می رفت که طی روزهای اخیر رای گیری بر سر این قطعنامه انجام گردد و گوترش بیش از یک ماه است که برای برگزاری رای گیری درباره این قطعنامه فشار وارد می نماید. با این حال این رای گیری در کوتاه مدت با توجه به تداوم اختلاف میان آمریکا و چین بعید به نظر می رسد.

یک دیپلمات گفت: بیایید منتظر باشیم و ببینیم آیا در چند روز آینده اتفاق جدیدی در این زمینه می افتد یا خیر.

سفیر یکی از کشورهای غربی هم گفت، به محض مصالحه میان آمریکا و چین بن بست مذکور می تواند سریعا انتها یابد.

او اظهار کرد، ذکر نام سازمان بهداشت دنیای تنها یک مساله جانبی در پیش نویس قطعنامه ای با موضوع حمایت از آتش بس برای نزدیک به 20 منطقه جنگی در سراسر دنیا محسوب می گردد.

در حال حاضر در این قطعنامه قسمتی که مربوط به ذکر نام سازمان بهداشت دنیای است خالی مانده و تکلیف آن در انتها مذاکرات معین می گردد. فرانسه و تونس می توانند البته به سادگی از ذکر نام این سازمان در این قطعنامه چشم پوشی نمایند اما در ادامه چین با حمایت روسیه ممکن است از حق وتوی خود علیه آن استفاده کند.

312 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 7 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 765

به "قطعنامه آتش بس جهانی مسکوت ماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطعنامه آتش بس جهانی مسکوت ماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید