روایت الجزیره از آخرین تلاش های اروپا برای نجات برجام

به گزارش مجله جهانگیر، خبرگزاری صدا و سیما نوشت: شبکه الجزیره طی گزارشی به آخرین تلاش اروپایی ها برای نجات توافقنامه هسته ای ایران (برجام) اشاره کرد.

روایت الجزیره از آخرین تلاش های اروپا برای نجات برجام

مجری الجزیره گفت: کشورهای اروپایی خود را بین آمریکا و ایران، در شرایط سختی می بینند. اتحادیه اروپا نمی خواهد اختلاف بین دو طرف درباره پرونده هسته ای ایران به مرحله بدون بازگشت، برسد. اروپایی ها همچنین به تحریم های آمریکا توجه دارند که روابط آن ها با جمهوری اسلامی را هم شامل می شود. اتحادیه اروپا برای موفقیت طرح پاریس که امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه آن را در اجلاس سران گروه هفت بیان کرد، مبارزه می کند. اما او سپس با تهدیدات آمریکا درباره تشدید تحریم ها علیه ایران روبرو شد. این در حالی است که تهران هم اروپایی ها را متهم می کند که به تعهدات شان عمل نمی کنند.

ضیاء محمد گزارشگر شبکه الجزیره گفت: فاصله بین اروپایی ها و ایران بیشتر می شود و این کشور لحن نقدها خود از آن ها را درباره عمل کردن به تعهدات شان در چارچوب توافقنامه هسته ای، تندتر کرده است. علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پس از دیدار با مدیر کل موقت آژانس بین المللی انرژی اتمی تأکید کرد این کشور به تنهایی به پایبندی یکجانبه به توافقنامه هسته ای ادامه نخواهد داد.

این موضع گیری ایران پس از برداشتن گام سوم سیاست کاهش پایبندی به توافقنامه هسته ای، اتخاذ شد. این گام شامل برداشتن محدودیت های مربوط به اورانیوم غنی سازی شده و استفاده از دستگاه های پیشرفته سانتریفوژ از نسل 6 و 4 است. به عبارت دیگر، از نظر ایران همه چیز به شرایط پیش از توافقنامه هسته ای نزدیک شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: ایران از هشتم ماه مه امسال این سیاست را در پیش گرفت و به طور خاص این سیاست را در برابر اروپایی ها اجرا می کند که معتقدند است آن ها هنوز به وعده هایشان عمل نکرده اند. اما پاریس که در صدر تلاش ها در وقت اضافه برای نجات توافقنامه هسته ای قرار گرفته است، همچنان معتقد است راه گفتگو با ایران باز است. ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه با وجود انتقاد از گام اخیر ایران در کاهش تعهدات هسته ای این کشور، تأکید کرد تهران می تواند از این اقدام عقب نشینی کند. لودریان تأکید کرد پیش از اعلام رسمی مرگ توافقنامه هسته ای، گفتگو می تواند این توافقنامه را نجات دهد.

گزارشگر این شبکه خاطر نشان کرد: در برابر تلاش های اتحادیه اروپا، آمریکا همچنان به تنش آفرینی علیه تهران ادامه می دهد. جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا با انتشار یک توئیت، درباره آنچه مواد و فعالیت های هسته ای که احتمالا ایران آن ها را پنهان می کند، خواند، هشدار داد و خواستار انتشار گزارش آژانس در این باره شد. آمریکا که گاهی به تنش آفرینی و گاهی به مذاکره با ایران اشاره می کند، دغدغه ایرانی ها را درباره تعامل با پرونده هسته ای این کشور بر می انگیزد. ایرانی ها معتقدند هدف واشنگتن آن است که آن ها را وادار به تسلیم شدن کند و به دنبال گفتگویی نیست که بتوان در آن به نتیجه ای مانند توافقنامه هسته ای دست پیدا کرد.

310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 17 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 74

به "روایت الجزیره از آخرین تلاش های اروپا برای نجات برجام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت الجزیره از آخرین تلاش های اروپا برای نجات برجام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید