کوشش عربستان برای گسترش و نهادینه سازی تفکر وهابیت در افغانستان

به گزارش مجله جهانگیر، کارشناسان می گویند که افراط گرایی و تفکر وهابیت توسط عربستان و هم پیمانان این کشور در افغانستان دنبال و ترغیب می گردد و مداخله های سیاسی خارجی در این زمینه برای افغانستان بسیار خطرناک است.

کوشش عربستان برای گسترش و نهادینه سازی تفکر وهابیت در افغانستان

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، حفیظ منصور روزنامه نگار و عضو پیشین مجلس افغانستان با اشاره به افراطی گری و وهابیت در این کشور هشدار داد: ذات این تفکر و دست های خارجی که از آن به عنوان ابزار استفاده می نمایند نیز خطرناک هستند.

وی گفت که افراط گرایی تازه نیست و در هر جامعه ای آدم های افراطی وجود دارد اما مداخلات خارجی و در اختیار قراردادن ابزار همچنین سازماندهی افراط گرایان فاجعه ایجاد می نماید. مانند آنچه که در عراق و سوریه شادهدش بودیم.

زیرا افراطی ها تمام حق را تنها از خود می دانند و تحمل پذیرش غیر از خودشان را ندارند.

منصور در گفت وگو با افق اظهارداشت که مشرب سلفیت و وهابیت اعتقاد به روش های کوتاه مدت و دستیابی سریع دارد برای همین بخشی از نظرات خودشان را به وسیله ترور، انفجار و ویران کردن دنبال می نماید و با نام های مختلف داعش، القاعده و ... ظاهر می گردد.

نماینده پیشین مجلس افغانستان گفت که در طول تاریخ بین شیعیان و اهل سنت در افغانستان روابط محبت آمیز از نظر کلامی و فقهی وجود داشت و سالیان سال پیروان دو مذهب با یکدیگر زندگی نموده اند اما امروز مشاده می گردد که دست هایی چنین روابط محبت آمیز را تحمیل نمی نماید.

بنابراین باید چنین تفکر (وهابیت) را با تفکر مهار کرد و ابزارهای سخت در این باره کاربردی ندارند، باید وزارت تحصیلات عالی، حج و اوقاف، شورای علما، واحدهای درسی مدارس و دانشگاهها به درستی تنظیم شوند.

پیش از این نیز گزارش هایی درباره فعالیت جریان های وهابی-سلفی در غرب افغانستان وجود داشت اما رسانه های این کشور از گسترش نفوذ این جریان ها در کابل نیز ابراز نگرانی نموده اند.

شماری از دانشجویان دانشگاه کابل به روزنامه هشت صبح گفتند که بعضی از اساتید این دانشگاه به صورت برنامه ریزی شده به ترویج افراط گرایی و تبلیغ نظریه خلافت داعش می پردازند.

طی سال های اخیر سفرهای اشرف غنی و دیدارهای مشترک مقامات سعودی و افغان برای گسترش همکاری ها نیز افزایش یافته است.

در یکی از این دیدارها مقامات عربستان و افغانستان برای ساخت مدارس علوم دینی و دیگر پروژه ها در افغانستان و تامین اقتصادی آن ها اعلام آمادگی کردن.

در حالی که عربستان سعودی میلیون ها دلار را برای بمباران و کشتار مردم یمن استفاده می نماید، این کشور ساخت سومین دانشگاه بزرگ علوم اسلامی را در افغانستان در دست احداث دارد.

این دانشگاه با هزینه 500 میلیون دلاری از سوی سعودی ها و در 15 کیلومتری حاشیه شهر جلال آباد در شرق افغانستان در مراحل پایانی ساخت واقع شده است.

احداث این دانشگاه در زمینی به وسعت 160 هکتار و با ظرفیت بیش از 10 هزار دانشجو در حالی صورت می گیرد که محل ساخت آن در ولایت ننگرهار خواستگاه افراد وابسته به داعش در افغانستان محسوب می گردد.

دروس این دانشگاه قرار است به زبان عربی تدریس گردد که بعضی کارشناسان می گویند که این اقدام به منظور استفاده از اساتید مورد نظر و یا اساتید سعودی اجرا شده است.

همچنین حکام سعودی با هزینه صدها هزار دلار کتابخانه بزرگی را نیز در دارالعلوم نجم المدارس این ولایت به بهره برداری سپرده است.

بعضی کارشناسان ابراز نگرانی می نمایند که وجود افراد وابسته به داعش در ننگرهار توجه عربستان سعودی به این ولایت را جلب نموده است، زیرا در گذشته عربستان تقریبا در هیچ یک از ولایت های افغانستان و حتی تمام نقاط این کشور پروژ ه ای به ارزش 500 میلیون دلار احداث ننموده بود.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 7 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 151

به "کوشش عربستان برای گسترش و نهادینه سازی تفکر وهابیت در افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش عربستان برای گسترش و نهادینه سازی تفکر وهابیت در افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید