بازی سرنوشت ساز در ایالت آیووا ، احتمال ابتلای بایدن به سرنوشت کلینتون

به گزارش مجله جهانگیر، طرح موضوع اوکراین گیت در فضای سیاسی آمریکا، صرفا برای دونالد ترامپ هزینه ساز نبوده است. این مسئله منجر به کاهش محبوبیت بایدن نزد برخی رای دهندگان دموکرات و متعاقبا، گرایش این رای دهندگان به نامزدهای دیگر مانند وارن و سندرز شده است.

بازی سرنوشت ساز در ایالت آیووا ، احتمال ابتلای بایدن به سرنوشت کلینتون

به گزارش خبرنگاران، زمان زیادی تا فرا رسیدن سال 2020 میلادی باقی نمانده است. اگرچه رسانه ها و موسسات نظرسنجی در ایالات متحده آمریکا تمرکز ویژه ای بر روی سنجش محبوبیت دونالد ترامپ در سطوح ایالتی و عمومی کرده اند، اما معادلات انتخاباتی و رقابتی در میان نامزدهای حزب دموکرات نیز بسیار پیچیده است. از هفته گذشته، الیزابت وارن نامزد مطرح انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، توانسته است در نظرسنجی های عمومی از رقبای خود در حزب دموکرات پیشی بگیرد. بدون شک، این موضوع جو بایدن معاون سابق رئیس جمهور ایالات متحده را به هیچ عنوان شاد نخواهد کرد.

دو نگرانی بزرگ بایدن در نظرسنجی های اخیر

هم اکنون بایدن دو نگرانی مهم را در قبال نظرسنجی های اخیر در حزب دموکرات حس می کند:

نخستین نگرانی مربوط به افزایش آرای عمومی الیزابت وارن است. اگرچه رقابتهای انتخابات مقدماتی حزب دموکرات به صورت ایالتی برگزار می گردد، اما نظرسنجی های عمومی نیز می تواند شاخصی برای اندازه گیری میزان رشد اقبال عمومی نسبت به نامزدهای انتخابات باشد. به نظر می رسد الیزابت وارن پس از نمایش موفقیت آمیزی که در مناظره های انتخاباتی اخیر داشته است، توانسته است به نامزد مطرح و مطلوب برخی رای دهندگانی تبدیل گردد که هنوز تصمیم خود را در حمایت به سود یا ضرر هیچ یک از نامزدهای حزب متبوع خود نگرفته بودند. به عبارت بهتر، الیزابت وارن توانسته است آرای افراد مردد در حزب دموکرات به سود خود جلب کند.

با این حال نگرانی اصلی بایدن، مربوط به کاهش محبوبیت وی در ایالت آیووا است. آیووا، ایالتی کوچک اما مشخص کننده در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محسوب می گردد. آیووا نخستین ایالتی است که انتخابات درون حزبی دموکراتها در آن برگزار می گردد . هر نتیجه ای که در این ایالت حاصل گردد، بر روی نتایج دیگر ایالات در آمریکا نیز تاثیرگذار خواهد بود. نتایج آخرین نظرسنجی ها در ایالت آیووا نشان می دهد که الیزابت وارنتوانسته است بایدن و سندرز را پشت سرگذاشته و به محبوب ترین نامزد دموکرات در این ایالت تبدیل گردد.

این نظرسنجی که در نیمه ماه سپتامبر و توسط سی ان ان برگزار شده است، بیانگر افول 3 درصدی محبوبیت بایدن (در مقابل رشد 7 درصدی آرای وارن) است.نظرسنجی های دیگری که در این ایالت برگزار شده است نیز نشان دهنده افول آرای بایدن و در مقابل، افزایش محبوبیت وارن است. برنی سندرز، دیگر نامزد حزب دموکرات نیز که قبلا در ایالت آیووا از آرای بیشتری برخوردار بود، شاهد کاهش 5 درصدی آرای خود می باشد. برآوردهای اولیه نشان می دهد که بخش مهمی از آرای سندرز در ایالت آیووا، به سبد رای الیزابت وارن منتقل شده است. البته برنی سندرز، بر خلاف بایدن، دید منفی و بازدارنده ای نسبت به انتخاب وارن به عنوان رئیس جمهور آمریکا ندارد. حتی در آینده ممکن است شاهد شکل گیری اتحاد سندرز و وارن در رقابتهای انتخابات درون حزبی دموکراتها باشیم.

احتمال تکرار سرنوشت هیلاری کلینتون برای بایدن

در جریان رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 میلادی، کمتر کسی در خصوص پیروزی نهایی هیلاری کلینتون بر باراک اوباما و دیگر نامزدهای دموکرات شک و شبهه داشت! اختلاف حدود 25 درصدی کلینتون و اوباما در فاصله چند ماه باقیمانده تا رقابتهای انتخابات درون حزبی دموکراتها از یک سو و حمایت اکثر سوپردلیگیتهای حزب دموکرات از وزیر امور خارجه اسبق آمریکا و سناتور سابق نیویورک، جایی را برای مانور اوباما در مقابل کلینتون باقی نگذاشته بود. با این حال، افزایش تصاعدی آرای اوباما و پیروزی وی در ایالت آیووا ، همه معادلات را به ضرر هیلاری کلینتون برهم ریخت. هر چند هیلاری کلینتون پس از شکست در آیووا، در ایالت نیوهمشایر در مقابل اوباما به پیروزی رسید، اما شکست تاثیرگذار وی در آیووا و شوک ناشی از آن، به مانعی بزرگ در راستا پیروزی نهایی هیلاری کلینتون در انتخابات درون حزبی دموکراتها تبدیل شد. در نهایت، اوباما توانست با بهره گیری از حمایت رنگین پوستان و دموکراتهای مستقل، بر هیلاری کلینتون پیروز گردد و راهی مرحله نهایی رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 (در مقابل جان مک کین از حزب جمهوریخواه) گردد. احتمال دارد چنین سناریویی این بار در سال 2020 برای جو بایدن تکرار گردد.

پیروزی احتمالی الیزابت وارن در ایالت آیووا، منجر به ایجاد موج مثبتی به سود وی و متقابلا موج منفی و بازدارنده ای برای بایدن خواهد شد.

بایدن به آب و آتش می زند

طرح موضوع اوکراین گیت در فضای سیاسی آمریکا، صرفا برای دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور هزینه ساز نبوده است. این مسئله منجر به کاهش محبوبیت بایدن نزد برخی رای دهندگان دموکرات و متعاقبا، گرایش این رای دهندگان به نامزدهای دیگر مانند وارن و سندرز شده است. بدون شک معاون رئیس جمهور سابق آمریکا نسبت به نتیجه رقابت مهم و سرنوشت ساز خود و دیگر نامزئهای حزب دموکرات (خصوصا سندرز و وارن) در ایالت آیواا آگاه است. از این رو معاون رئیس جمهور سابق آمریکا قصد دارد از همه ابزارهای تبلیغاتی خود در این ایالت کوچک با هدف تحقق پیروزی خود استفاده کند. بایدن امیدوار است که بتواند اختلاف 2 درصدی خود با الیزابت وارن را در ایالت آیووا جبران کند، البته به شرطی که بیش از این، آرای برنی سندرز به سبد رای الیزابت وارن منتقل نگردد.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 1 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 273

به "بازی سرنوشت ساز در ایالت آیووا ، احتمال ابتلای بایدن به سرنوشت کلینتون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازی سرنوشت ساز در ایالت آیووا ، احتمال ابتلای بایدن به سرنوشت کلینتون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید