کمبود این ویتامین باعث عصبانیت می گردد

به گزارش مجله جهانگیر، متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران درباره تاثیر ویتامین ها روی کیفیت خلق و خو توضیحاتی داد که در ادامه می خوانید.

کمبود این ویتامین باعث عصبانیت می گردد

به گزارش ایلنا، خدیجه رحمانی متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران در پاسخ به این سوال که بیشتر کمبود کدام ویتامین در کشور وجود دارد گفت: کمبود ویتامین B1 در کشور بیشتر دیده می گردد. با الگوهای مصرفی که وجود دارد باید آن را در غلات گنجاند. مثلا نان ها باید برای دریافت این ویتامین تصفیه نشده باشند، اما متلاسفانه بیشتر نان های ما تصفیه شده است و برای همین ویتامین B1 دریافت نمی گردد.

تاثیر ویتامین B بر خلق و خو

رحمانی درباره تاثیر ویتامین ها روی کیفیت خلق و خو نیز شرح داد: ویتامین های گروه B نقش مهمی در یاری به مغز در فراوری سطح کافی مواد شیمیایی مورد احتیاج برای مدیریت خلق و خو و سایر عملکردها دارند. بنابراین ویتامین های گروه ب در خلق و خو به علت نقشی که در متابولیسم بدن دارند بسیار تاثیرگذارند. اگر کسی دارای مقادیر کم ویتامین B و به ویژه B12 باشد، محتمل است علائم افسردگی را تجربه کند. به ویژه B12 در کاهش خستگی شناخته شده است.

وی اضافه کرد: ویتامین B3 نیز که در فراوری سروتونین نقش دارد بسیار اهمیت دارد. در افراد مبتلا به افسردگی، سطح سروتونین آنها پایین است. توزیع ویتامین B3 در مواد غذایی زیاد است و عمدتا کمبود آن کمتر پیش می آید. مگر کسی مسائل گوارشی داشته باشد. اما جذب ویتامین B1 و B2 به وسیله مواد غذایی کمتر است. B2 بیشتر در شیر و لبنیات یافت می گردد. اگر به این دست لبنیات حرارت زیاد داده نگردد و در معرض نورآفتاب قرار نگیرند، چون نور آفتاب آنها را از بین می برد، ممکن است با این شرایط بیشتر جذب بدن شوند. چون ویتامین گروه B نسبتا ناپایدارند و در مراحل پخت بین 30 تا 60 درصد آنها از بین می رود برای همین کمبود آن بیشتر حس می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 25 شهریور 1402 بروزرسانی: 25 شهریور 1402 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 2053

به "کمبود این ویتامین باعث عصبانیت می گردد" امتیاز دهید

2 کاربر به "کمبود این ویتامین باعث عصبانیت می گردد" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود این ویتامین باعث عصبانیت می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید